De Amsterdamse Uitmarkt heeft dit jaar naar schatting ruim een half miljoen bezoekers getrokken. Dat is ongeveer net zo veel als in voorgaande jaren.
De Amsterdamse Uitmarkt heeft dit jaar naar schatting ruim een half miljoen bezoekers getrokken. Dat heeft directeur Pim Luiten van het Amsterdams Uitburo maandag gezegd.
Het gaat daarmee om ongeveer net zo veel bezoekers als in voorgaande jaren, hoewel op een groot terrein moeilijk is te zien hoeveel bezoekers er precies zijn geweest. De dertigste editie van het culturele evenement vond dit jaar voor het eerst plaats rond het Oostelijk Havengebied in plaats van in de binnenstad.
“Het publiek is de Uitmarkt gevolgd naar zijn nieuwe locatie”, stelt Luiten vast. “Dat betekent dat ze ons heel gericht hebben opgezocht en dat mensen precies wisten waar ze voor kwamen. Dat was vooral ook te zien aan de kaartverkoop van nieuwe voorstellingen die ter plekke werd aangeboden.”
De Uitmarkt stelt zich ten doel culturele evenementen onder de aandacht te brengen van een breed publiek. Van vrijdag tot en met zondag waren meer dan vierhonderd gratis voorproefjes van voorstellingen te zien.
Of de Uitmarkt volgend jaar opnieuw zijn tenten opslaat rond de kop van het Java-eiland, laat Luiten nog even in het midden. Diverse stadsdelen zien het culturele evenement graag in hun buurt neerstrijken en allemaal hebben die locaties zo hun voor- en nadelen. Na een evaluatie zal worden bepaald waar de Uitmarkt volgend jaar wordt gehouden.
[Novum]