Wie op De Parade rondloopt, waant zich in een hippiecommune uit de jaren zestig. Ook de vrije liefde viert op het reizende theaterfestival nog altijd hoogtij.
Wie in Amsterdam op De Parade rondloopt, waant zich soms in een hippiecommune uit de jaren zestig. De vrije liefde viert op het reizende theaterfestival nog altijd hoogtij. “Iedereen loopt van de ene tent naar de andere en daar wordt over het algemeen seks bedreven”, vertelt acteur Gijs Naber, die te zien is in de voorstelling ‘Patagonië’. “Als we spelen, zijn we heel netjes, maar achter de schermen is eigenlijk iedereen aan het neuken.”
Egbert Jan Weeber, die in het maatschappijkritische stuk ‘Flater’ speelt, kan niet anders dan volmondig instemmen met zijn collega. “Er wordt heel veel geneukt, ja”, zegt hij. “Er staan allemaal kleine tentjes en er gebeuren allemaal stiekeme dingetjes. Maar ik heb nu een vriendin, dus er wordt wel geneukt, maar niet zoals dat altijd gezegd wordt over De Parade.”
Volgens Jelka van Houten is de vrije moraal op het theaterfestijn vooral een gevolg van de drukke speelschema’s. “Je bent helemaal in de adrenaline van het spelen”, vertelt de actrice, die in ‘Iets’ de hedendaagse besluiteloosheid aan de kaak stelt. “Je speelt vier keer op een avond, dus daarna wil je wel ontspannen. Mensen worden backstage heel dronken, want het duurt tot een uur of zes.”
Lange afterparty’s en nachtelijke avontuurtjes zijn vooral voorbehouden aan acteurs die met tent of caravan op het terrein van De Parade overnachten. “Ik heb dat één nacht geprobeerd in Den Haag, omdat dat vlak bij de zee was. Dat leek me wel romantisch”, vertelt Marjan Luif, die meespeelt in ‘Mario, ga eens opendoen’. “Maar toen was het heel koud en heb ik maar drie uur geslapen. De volgende dag heb ik mijn tentje weer opgevouwen en mee naar huis genomen.”
[Novum]