De actie die radiozender 3FM voerde voor een project van het Rode Kruis heeft 5,2 miljoen euro opgeleverd. De helft daarvan is geschonken door de regering.
De actie die radiozender 3FM de afgelopen zes dagen voerde voor een project van het Rode Kruis heeft ruim 5,2 miljoen euro opgeleverd. De helft daarvan is geschonken door de regering, die het door 3FM binnengehaalde bedrag verdubbelde. Het Rode Kruis steekt de opbrengsten van de actie in een wereldwijd project voor schoon water en sanitaire voorzieningen.
Bij de zogenoemde Serious Request-actie van 3FM werden dj’s Gerard Ekdom, Rob Stenders en Michiel Veenstra zes dagen lang opgesloten in een glazen huis tegenover de Tweede Kamer. Prins Willem Alexander, voorzitter van de Adviesgroep Water en Sanitaire Voorzieningen van de Verenigde Naties, sloot woensdag de deur achter de dj’s. Vanuit het huis verzorgden zij een marathonuitzending. De dj’s mochten niet eten en moesten overleven op fruitshakes. De exacte opbrengst van de actie bedraagt 5.249.466 euro.
Luisteraars en voorbijgangers konden in ruil voor een financiële bijdrage een plaatje aanvragen. Ook konden zij bieden op het bed uit de laatste voorstelling van Youp van ’t Hek, een halfuur stand-upcomedy van Javier Guzman en huiskamerconcerten van onder meer Moke, Krezip, Stevie Ann en Ali B. Ook was een minuutje bellen met Willem Alexander te koop.
Giel Beelen, die in tegenstelling tot voorgaande jaren geen plaats nam in het huis, deed net als Sander Lantinga tegen betaling rare klusjes. Ontwerper Marlies Dekkers ontwierp twee rugzakken voor een online veiling. De leden van de Tweede Kamer doneerden vorige week donderdag na een vergadering samen 8750 euro. Zondag trad een koppel in het glazen huis in het huwelijk.
De opbrengst heeft bij 3FM-zendermanager Florent Luyckx alle verwachtingen overtroffen. “Ik heb gedroomd van vier miljoen euro maar het is zo moeilijk te voorspellen. Het geeft mij een enorm kerstgevoel”, zegt Luyckx. “We zijn er in geslaagd om het probleem rond drinkwatervoorzieningen op een goede en aantrekkelijke manier voor het voetlicht te brengen. Ik ben waanzinnig trots op het 3FM-team en de luisteraars”.
De Belgische radiozender Studio Brussel zamelde met de Belgische variant Music for Life een bedrag in van ruim 3,3 miljoen euro. Het Zwitserse Radiostation Couleur 3 bracht met hun actie in een glazen huis in Genève ruim 150 duizend euro bijeen. Hiermee komt het totaalbedrag dat het Rode Kruis ontvangt voor een betere drinkwatervoorziening op ruim 8,7 miljoen euro.
Een soortgelijke actie van 3FM bracht vorig jaar 2,2 miljoen euro op voor een project van het Rode Kruis in Congo. Dat werd onder meer gebruikt om families te herenigen.
[Novum]