Dat Mark Knopfler een van de beste gitaristen ter wereld is, heeft hij dinsdagavond maar weer eens bewezen. Zijn sologitaarspel was weergaloos.
Mark Knopfler bewees dinsdagavond in de Ziggo Dome in Amsterdam opnieuw dat hij een van de beste gitaristen ter wereld is. Zijn sologitaarpspel in combinatie met de akoestiek van de concerthal naast de Amsterdam Arena was weergaloos.
Knopfler en zijn band toeren door Europa om het album Privateering te promoten. In verschillende steden nemen ze het publiek mee door de muziek van Knopfler door de jaren heen. Uiteraard worden ook nummers gespeeld van de Dire Straits, waarmee hij bekend is geworden.
Knopfler trapte af met het nummer What It Is van zijn album Sailing to Philadelphia en bezorgde daarmee menig fan zichtbaar kippenvel. Het nummer is voor Knopfler-begrip redelijk uptempo, wat de zaal wel kon gebruiken na het rustige voorprogramma van Ruth Moody. Moody zingt ook nummers mee op Knopflers album Privateering en stond woensdag ook samen met Knopfler op het podium. Vervolgens viel de zaal in katzwijm bij zijn klassieker Romeo and Juliette.
Fans zijn van Knopfler een avond vol nummers gewend, waarbij ze niet op hun stoel kunnen blijven zitten. Woensdag koos hij ervoor de avond wat rustiger in te delen en speelde de band een afwisseling tussen zijn oudere en de nieuwe, wat meer folkachtige stijl.
Instrumentaal werd Knopfler uitermate goed begeleid en zijn bandleden kregen halverwege de avond dan ook luid applaus van het publiek. Knopfler zocht nauwelijks echt contact met het publiek. Op een ‘Hello Amsterdam’ na riep hij amper iets door de microfoon. Een verstokte fan trachtte de aandacht te trekken door tientallen keren ‘I love you Mark te roepen’, maar dat was tevergeefs.
Met een grote soepelheid vloeiden de verschillende nummers en stijlen in elkaar over. Opvallend is dat Knopfler bij bijna elk nummer van gitaar wisselde. Het maakte niet zo veel uit welke hij in zijn hand had: elke snaar die hij raakt veranderde bij zijn aanraking in goud.
Tegen het einde van de avond verdwenen de heren van het podium, om vervolgens terug te komen met So Far Away. Na een kort beraad besloot de band de avond in stijl af te sluiten met het prachtige nummer Piper to the End.
Hoewel de swingende nummers uit zijn vroegere periode af en toe werden gemist, viel het optreden in de smaak. Knopfler heeft in zijn show duidelijk ruimte gemaakt voor zijn nieuwere albums. De nummers waarbij het publiek vroeger voor op de stoelen klom om mee te dansen, worden langzaam vervangen door de rustigere folkmuziek.
Volgende maand treedt Knopfler opnieuw op in Nederland. Op 7 juni staat hij in de IJsselhallen in Zwolle.
[NOVUM]