Het landelijke radiostation 100%NL wil de veiling van het landelijke FM-kavel A7 tegenhouden en is naar de rechter gestapt. De voorlopige voorziening (kort geding) hierover dient op 30 mei bij de rechtbank in Rotterdam. Dat is 8 dagen na de uiterste datum (22 mei) waarop gegadigden een aanvraag voor dit kavel kunnen indienen.
100%NL heeft via haar dochtermaatschappij Ad Venture Radio B.V. (AVR) twee jaar geleden meegedaan aan de vergelijkende toets voor uitgifte van kavel A7. De aanvraag van AVR is toen echter niet in behandeling genomen, waardoor het kavel onverdeeld bleef.
AVR stelt dat de aanvraag wel degelijk had moeten worden geaccepteerd, en dat dit dan zou hebben geleid tot het vergeven van de vergunning voor kavel A7 aan deze 100% NL-dochter. Het bedrijf stapte naar de rechter, en die stelde afgelopen januari AVR op veel punten in ’t gelijk, maar oordeelde ook dat dit nog niet betekende dat de Staat de vergunning alsnog aan AVR moest geven. Reden voor de radio-onderneming om de zaak voor te leggen aan het hoogste rechtscollege; het College van Beroep voor het bedrijfsleven. Dat College mag zich nu over de kwestie buigen.
Ondertussen is het Ministerie van Economische Zaken begonnen met de veiling van dit FM-kavel. Het radiostation vindt dit onterecht.
100%NL-directeur Herbert Visser: “We staan op het standpunt dat de frequenties van het A7-pakket al vanaf 1 september 2011 door ons hadden moeten worden gebruikt. En in dat geval zou er nu dus helemaal geen veiling zijn geweest. Maar er zijn ook ernstige bezwaren tegen de veiling als verdeelmethode.
De FM-frequenties werden tot dusver altijd verdeeld middels een vergelijkende toets met inbegrip van een bedrijfsplantoets, waarbij ’t niet alleen om de hoogste financiële bieder ging, maar ook nadrukkelijk werd onderzocht of een partij überhaupt wel in staat is om een radiozender langdurig in de lucht te houden, gezien de benodigde miljoenen euro’s die met de exploitatie van een landelijk radiostation zijn gemoeid. Daar is nu vanaf gestapt.
Het interesseert de Staat nu helemaal niets meer of er een partij komt die veel te veel geld biedt om vervolgens al snel in financiële moeilijkheden te komen en met donderend geraas failliet te gaan, zolang de Minister kort na de veiling maar vrolijk met een hoge opbrengst kan zwaaien. In het verleden kon de bedrijfsplantoets nog wel voor een extra rem zorgen om juist dit soort scenario’s te voorkomen en ervoor zorgen dat de FM-frequenties gingen naar partijen waarvan aannemelijk was dat ze ’t hoofd ook echt boven water konden blijven houden.
Het kost een radiostation meerdere jaren om een luisterpubliek op te bouwen en interessant genoeg te worden voor adverteerders. Als ’t bij frequenties alleen nog maar om ’t geld gaat, is de kans levensgroot dat een bieder alles wat ie heeft inzet om maar die frequenties te bemachtigen, om er vervolgens in negatieve zin achter te komen dat voor het aan je binden van luisteraars en adverteerders er nog heel wat meer nodig is dan het enkel draaien van plaatjes op je FM-zenders.
In ’t specifieke geval van FM-kavel A7 komt daar nu ook nog eens de veel te korte looptijd van slechts 4 jaar bij. Stel, een partij slaagt er in om in deze veiling kavel A7 te verweven voor een bepaald financieel bod waarbij men ook in staat is om de FM-frequenties de komende jaren te kunnen blijven bekostigen uit eigen zak. Want in de eerste opstartjaren zullen er niet al teveel reclame-inkomsten zijn en al helemaal niet in de huidige dalende radioreclamemarkt.
Je loopt dan –na eerst vele miljoenen euro’s door het toilet hebben te moeten spoelen- nog altijd de zeer grote kans dat je je frequenties in 2017 verliest aan een partij die op de veiling in dat jaar een onrealistisch hoog bedrag biedt. Maar ondertussen ben jij dan wel de miljoenen kwijt waarmee je je luisterpubliek in de jaren tot 2017 hebt moeten opbouwen. Voor een gezonde radio-industrie is de bedrijfsplantoets en kennis en ervaring binnen de radio-industrie van essentieel belang. Daarnaast is voor een radio-onderneming een tergende onzekerheid over de toekomst funest. Dus als de Staat al FM-frequenties verdeelt, dan heeft ’t onze voorkeur dat dit gebeurt middels een vergelijkende toets en niet via een veiling”, aldus Visser.
Bij de verdeling van de FM-frequenties in 2003 werd uitdrukkelijk gekeken naar de vraag of de bedrijfsplannen van de radiozenders wel haalbaar waren. Dit leidde er ondermeer toe dat het toenmalige radiostation Radio 192 uit de procedure werd gehaald. Dit station bleek wel genoeg geld te hebben voor het uitbrengen van een financieel bod voor de gevraagde FM-frequenties, maar daarna geen geld meer om de exploitatie van het FM-kavel te kunnen bekostigen.
De verdeling in 2003 leidde er niet toe dat alles rozegeur en maneschijn was in radioland, want evengoed klaagden radiostations al snel dat ze (zelf) veel te veel geld hadden geboden voor hun FM-frequenties. Maar de frequenties gingen overwegend wel naar partijen die in staat bleken te kunnen blijven uitzenden; al dan niet via nieuwe investeerders en eigenaren en/of met een nieuwe naam. Een uitzondering was er voor de kavels A7 en A8. Daarop kwamen partijen die ’t niet konden bolwerken en Arrow ging er uiteindelijk mee failliet. Het is een van deze twee kavels, A7, die momenteel wordt geveild. [Radiowereld.NL]