‘Junkie XL heeft mij muziek leren begrijpen’

Mad Max-regisseur George Miller heeft alleen maar lof voor componist Junkie XL. De Nederlander werkte achttien maanden lang met Miller samen aan Fury Road, het vierde deel in de beroemde apocalyptische filmreeks.

“Bij de eerste ontmoeting zei hij direct: If it ain’t Dutch, it ain’t much”, vertelt de 70-jarige regisseur tijdens een persbijeenkomst in Cannes voorafgaand aan de première. “Hij is ontzettend intelligent en weet heel veel van alle soorten muziek: van pop tot klassiek. Ik heb in mijn leven met heel veel geweldige componisten mogen werken. Maar Toto, zoals ik hem noemde, heeft mij ook heel veel kunnen leren over muziekstructuur en sound design – twee dingen die ik voorheen nooit heb gesnapt.” Miller componeert zijn films alsof het muziek is: “Een film bestaat ook uit allerlei klanken en akkoorden die uiteindelijk samen een symfonie vormen.”

De regisseur had in eerste instantie geen behoefte om een vierde Mad Max-film te maken. “Maar het idee voor dit verhaal bleef maar in mijn hoofd terugkomen”, vertelt Miller. “Het ging maar niet weg en groeide en groeide. En op een dag hebben we gezegd: we gaan er nog eentje maken.” Het kostte twaalf jaar om de film te realiseren. De opnames vonden plaats in de woestijn van Namibië.

“Er ging geen dag voorbij zonder dat ik dacht: je bent gek dat je het doet. Alle stunts zijn daadwerkelijk in de woestijn gedraaid, met vijf digitale camera’s, met echte wagens.” Het was ook een bewuste keuze om de film niet in 3D te draaien. “Ik heb geen principiële bezwaren tegen 3D. Maar er is best veel publiek dat er toch hoofdpijn van krijgt of misselijk wordt: je laat je ogen iets doen dat eigenlijk niet natuurlijk is.”

De vraag of er nog een vijfde Mad Max-film in het vat zit, wil Miller niet beantwoorden. “Dat is alsof je een vrouw na een zware bevalling vraagt: wanneer komt de volgende? Ik moet eerst echt even bijkomen van deze trip. Maar de karakters zitten allemaal in mijn hoofd en leiden een heel eigen leven. De terugkeer naar de wereld van Max smaakte zeker naar meer.” [Novum]