Woede bij commercielen over Radio 1

De commerciele radiozenders zijn laaiend dat de krachtige 98.9 FM-frequentie, die voorbestemd was om geveild te worden onder de commerciele omroep, aan Radio 1 is vergeven om die publieke nieuwszender te voorzien van de bij wet vastgelegde 100 procent FM-dekking. ,,Dit is alweer de commerciele omroep kleiner maken ten gunste van de publieke”, reageert A. Ossendrijver van Arrow Classic Rock.

De commerciele omroep is happig op de nu nog door klassieke zender Radio 4 gebruikte 98.9 FM-frequentie, omdat die als enige kan concurreren met de sterke 100.7 frequentie van marktleider Sky Radio.

Op 98.9 FM zal Radio 1 vanaf september volgend jaar in stereo in heel Nederland te ontvangen zijn. Op dit moment is de nieuwszender een lappendeken van 11 frequenties die elk niet verder dan een regio reiken en ervoor zorgen dat Radio 1 in delen van het land slecht doorkomt.

Het huidige FM-bereik van Radio 1 is 94 procent. ,,Het bereiken van 100 procent dekking had ook op een andere manier gekund”, meent Tweede Kamerlid B. Bakker (D66). ,,Het commerciele domein is heel klein, we wilden dat met de herverdeling van de frequenties juist vergroten en niet de positie van de publieke omroep nog sterker maken, want die heeft al 80 procent van de frequenties in handen.” (Algemeen Dagblad / 5 oktober)