Zoeken
Sluit dit zoekvak.

Radio M vreest strop door andere frequentie

De directie en hoofdredactie van RadioM maken zich zorgen over de effecten van de aanstaande wijziging van de uitzendfrequentie. Er dreigen een financiële strop en een terugloop van het aantal luisteraars. Ook vreest RadioM dat Utrechters hun ‘calamiteitenzender’ niet meer op hun toestel weten te vinden.

In september wijzigt de zenderfrequentie van de Utrechtse regionale omroep in 93.1fm. Dat komt doordat het Rijk de commerciële zender Business News Radio gaat toelaten. Deze omroep krijgt de huidige frequentie van RadioM (100.1fm).

Voor RadioM is het al de tweede keer dat de frequentie wijzigt. In 1998 was de eerste wijziging. We zijn inderdaad al voor de tweede keer aan de beurt,” zegt hoofdredacteur Johan Sponselee. De ervaring leert dat je als omroep altijd een knauw krijgt. Hoe vaak verander je als luisteraar zelf de radiokanalen? Mensen zijn makkelijk. Ze laten het gauw zitten, zeker als er dan een andere nieuwszender voor in de plaats komt.”

Gemakzucht
Ernstiger vindt Sponselee het dat die veronderstelde gemakzucht betekent dat mensen bij rampen in de provincie niet de noodzakelijke instructies krijgen van de handhavers van de openbare orde en veiligheid, maar zakennieuws uit hun toestel horen.

Verder is de leiding van RadioM boos over de geringe vergoeding van de rijksoverheid. De omroep heeft 130.000euro aangeboden gekregen, maar de werkelijke kosten worden door Sponselee geschat op wel 500.000euro. Dit ondanks de toezegging van staatssecretaris De Vries van verkeer en waterstaat aan de Tweede Kamer dat de ‘niet-technische kosten naar redelijkheid en billijkheid worden vergoed’.

Sponselee: Terwijl de overheid aan de toelating van Business News Radio geld verdient, krijgen wij veel te weinig om onze nieuwe frequentie onder de aandacht te brengen. Dat neem ik de overheid kwalijk. We hebben nota bene de rekeningen van de vorige zenderwijziging bijgevoegd.”

De omroep moet nieuw briefpapier laten vervaardigen, stickers en ander promotiemateriaal kopen, er moet worden geadverteerd in bushokjes, op bussen en in kranten. Een advertentie zetten is niet genoeg. Destijds hadden we een terugloop van ons marktaandeel, terwijl we van Sky Radio -die onze frequentie overnam- nog gratis zendtijd aangeboden kregen om luisteraars naar ons te verwijzen. We voelen ons door het Rijk niet serieus genomen.”

Kritisch
Koepelorganisatie ROOS is ingeschakeld om te proberen meer geld in Den Haag los te weken. Directeur Robert Zaal toonde zich al bij de presentatie van de eerste plannen voor de frequentiewijzigingen zeer kritisch.

We zijn er nog altijd niet uit,” rapporteert Zaal. Er is nog een gapend gat van 1,7miljoen euro (voor alle negen omroepen die de frequentiewijziging raakt) tussen het bod van het ministerie en de eis van ROOS.

Zaal denkt dat als beide partijen water bij de wijn doen nog deze maand zaken kunnen worden gedaan.

Zaal vindt wel dat het Rijk de consequenties van zenderwijziging onderschat. In Utrecht rijden nog steeds brandweerauto’s rond met de tekst ‘Radio Utrecht, 100.7 fm’, de vorige frequentie van RadioM. Een nieuwe frequentie is niet zomaar bekend.”