IP en Ster: ban op FM-campagnes blijft

De verkoopmaatschappijen IP en Ster houden vast aan de ban op campagnes waarmee de commerciele radiostations hun nieuwbakken FM-frequenties willen communiceren. Komende zondag veranderen de meeste commerciele radiozenders van FM-frequentie. Aanleiding is de uitkomst van de vergelijkende toets, die begin deze week bekend werd.

Alleen Sky Radio mag op de HMG-zenders adverteren, omdat het geen directe concurrent is voor de eigen
HMG-stations Yorin FM en (het nieuwe) RTL FM. Radio 538 en Noordzee worden niet toegestaan. Een IP-woordvoerder: “We kijken naar doelgroep en format.”

De Ster zendt helemaal geen reclame uit voor de commerciele radiozenders, omdat het directe concurrenten zijn voor de eigen zenders. Dat standpunt zorgde recent voor commotie tot in politiek Den Haag. Commercieel directeur Arian Buurman verwacht echter niet dat de Ster gedwongen wordt de beslissing alsnog te herzien. “Wij maken ons eigen beleid. En De Telegraaf plaatst ook geen advertenties voor het AD.”

De campagneboycotten leggen exploitant SBS en de buitenreclamebedrijven geen windeieren. Harold Zwaal van SBS: “Het gaat om tonnen euro’s inderdaad, heel ongewoon. Ik ga, in overleg met de klant, zelfs meerdere commercials in een blok plaatsen. En wat IP betreft: wel Sky en andere zenders niet toestaan, vind ik discriminatie.”

Ook Pierre Kartsen, die zelf geen frequentie kreeg met zijn sportradio-format, zegt ‘in elk geval beter te worden van commerciele radio’: zijn Outdoor Places, dat reclamemasten langs de snelweg exploiteert, noteert een omzet die tientallen procenten hoger ligt dan normaal in deze periode.

Karin Hoefman van het buitenreclamebedrijf: “Iedereen wil langs de snelweg de nieuwe frequenties communiceren.” Ronald Veldhuyzen van Zanten van Viacom bevestigt dat er ‘substantieel meer’ wordt geboekt de laatste dagen. “Een aantal partijen had vooraf slim gereserveerd.”