Miljonair verkoopt dance via de FM

Vrijdag 6 juni, Opvallende nieuwkomer in de ether is ID&T Radio. Geen radiospelletjes, Jamai of Britney Spears, maar dance. Het station gebruikt de FM-frequentie als uithangbord en wil meer mensen dan voorheen met de muziekstroming in aanraking brengen. ID&T, van oorsprong organisator van dancefeesten, hoopt daarmee een grotere markt voor de eigen producten te creëren.

Met het verkrijgen van een pakket etherfrequenties is de cirkel rond voor het imperium van de 31-jarige miljonair Duncan Stutterheim. Zo ziet het gewenste plaatje eruit: iemand hoort op ID&T Radio een mix die hem bevalt, gaat naar de website en bestelt daar een cd van het ID&T-label. In het ID&T Magazine leest hij over een aanstaand evenement, georganiseerd door ID&T. Hij gaat uit zijn dak op het betreffende dancefestival en hoort op de terugweg op de autoradio een compilatie, waarvan ook een cd beschikbaar is, te bestellen via de website.

Voor de onderneming is het bemachtigen van een pakket etherfrequenties met landelijk bereik een belangrijke sprong voorwaarts. ID&T Radio bestond al als kabelstation, maar is sinds 1 juni in staat via de ether een groot publiek te bereiken. ‘Meer mensen gaan naar dance luisteren. Dance in z’n algemeenheid zal groter worden.’, voorspelt Stutterheim.

Wie verwacht dat de zender alleen een muur van bonkende bassen produceert, zal volgens Stutterheim worden verrast. Het station biedt overdag non-stop dance. Geen hardcore, maar house- en danceclassics en de platen die populair zijn in het clubcircuit. En ook nummers van artiesten als Jamiroquai. Eén keer in het uur is er ruimte voor een discoklassieker.

Tussen zeven en acht ’s avonds brengt het station een programma met presentatie, waarin dance-actualiteiten aan de orde komen. Daarna volgen gespecialiseerde uitzendingen. Zo kunnen liefhebbers van het hardere werk op woensdagavond afstemmen op Thunderdome.

De zender heeft bekende dj’s aan zich gebonden, zoals Ferry Corsten en Michel de Hey. De massale dance-evenementen van ID&T, zoals Mystery Land en Innercity, zijn uiteraard live op de radio te volgen.
Stutterheim: ‘Ik denk dat tot nu toe veel mensen gedwongen waren om een mainstream-zender als Radio 538 aan te zetten, omdat er niets anders was. Naar ons kun je zeven dagen in de week luisteren zonder dat je je gaat ergeren aan wéér diezelfde plaat.’ Uit marktonderzoek blijkt volgens hem dat er een harde kern is van zeshonderdduizend danceliefhebbers, maar dat 2,3 miljoen mensen wel in dance zijn geïnteresseerd.