Zoek
Sluit dit zoekvak.

Column Patrick Kicken: Slogans

Moest je ook stiekem een beetje lachen, toen je de nieuwe slogan van 3FM las of hoorde? Music starts here. Ik weet niet hoe, wie of wat het bedacht heeft, maar het lijkt op een eerste ingeving tijdens een verder heel gezellige brainstormsessie in een veel te dure lunchroom in Hilversum.

Column Patrick Kicken: Slogans We weten in radioland allemaal dat ze bij 3FM al jaren voorop lopen met het draaien van bepaalde ‘hits’. Dat er ook een hoop flops tussen zitten, daar kijken we verder niet naar. Nieuwe muziek begint hier.

Dit komt mede door de enorme invloed van platenmaatschappijen op de playlist van 3FM.

Hoeveel snoepreisjes en gratis etentjes, merchandise en aandacht ik niet kreeg toen ik in de muziekredactie van 3FM zat. Daarover een andere keer meer. Misschien eens een onderzoekje van het mediaprogramma Argos waard.

Laten we ons nu even concentreren op het onderwerp slogans. Bij 3FM was ik jarenlang opgezadeld met het credo ‘altijd de eerste, met nieuwe muziek’. In mijn lokale radio tijd net over de grens in België werkte ik voor Radio Royaal. Hun slogan: De kanjer van de ether. Bekte lekker, klonk stoer en daar kon ik als jock ook iets mee. In mijn tijd bij Radio Veronica hadden we vrij lang de slogan: De Beste 80’s en 90’s hits. Ook heerlijk werkbaar, want je kon mooi de nadruk leggen op krachtige woorden als ‘beste’ en ‘hits’.

Een van de beste slogans die ik ook ooit hoorde op de radio is toch voor het regionale commerciële Brabantse 8FM. ‘Brabant’s Beste Muziekmix’. Klinkt stoer, zegt iets en is werkbaar voor de jocks. Maar Music Starts Here? Wat wil je hier in Godsnaam mee bereiken? Zijn we die tijd niet een beetje ontgroeid, een Engelse slogan voor een Nederlands station?

DJ Free was een leuk grapje van Sky Radio, Serious Radio een aardige kwinkslag van 3FM (vooral weer in de reclameuitingen), maar Music Starts Here.. Geef me dan maar weer Tom Mulder’s leus voor Radio 10, De Grootste Hits, De Meeste Prijzen. Dan weet je als luisteraar tenminste nog wat je krijgt. Maar dat arty farty gedoe waarbij een slogan blijkbaar je hipheid moet bewijzen.. En een slogan waar je als jock dus helemaal niks mee kan. Zie je Domien of Giel dit nog even roepen vlak voor het reclameblok? ‘En je weet het hé, music starts here!‘ *bam* commercials. Ja start dan goddomme ook wat muziek, eikel!

Zou de gedachte dan zijn dat je je als muziekliefhebber thuisvoelt bij 3FM? Dat ligt er dan maar weer aan van welke muziek je houdt. Grote broer Radio 2 heeft met Stenders zijn Bonanza stiekem eigenlijk al de claim gelegd op een grote variatie aan muziek. Ik weet het niet en eigenlijk moet ik het ook niet willen weten. Ze zullen er bij 3FM wel goed over nagedacht hebben en misschien zelfs een tonnetje (van ons belastinggeld!) aan gespendeerd hebben, bij buro MultiLul in een chique grachtenpand in de hoofdstad.

Waar zo’n maatpak met veel bombarie een flipover omslaat en zegt ’tadaa, hier hebben we precies 5 minuten over nagedacht! Waar kan de faktuur naar toe?‘. Het is toch ook eigenlijk van de gekke dat overheidsbedrijven een slogan hebben. Zie je het al voor je, de NS: brengt u van hier naar daar! Of de toenmalige PTT post: we zijn al onderweg hoor!. Dat de Belastingdienst met die jennende voiceover steeds zegt ‘leuker kunnen we het niet maken’ is al van de gekke.

Wat zou Nederland er toch overzichtelijk uitzien als je ook daadwerkelijk verschil zou horen en zien in de uitingen tussen commerciële (radio)bedrijven en publieke. Dat de commerciëlen er alles aan doen om hun luistercijfer zo hoog mogelijk te houden, prima, want daar bestaan ze van. Maar mag ik als belastingbetaler dan gewoon ook een alternatief hebben om naar te kijken of luisteren, waar ik niet platgebombardeerd word met hippe slogans, kekke voiceovers, vette processing, popi jopi jocks en snoeihard afgemixte jingles.

Een kanaal, programma of station met inhoud heeft geen pakkende slogan nodig. Daar luister of kijk ik naar omdat de inhoud me boeit. En dan weet ik je heus wel te vinden hoor. Muziek begint overigens niet bij 3FM, maar ergens op een afgelegen industriegebied in een bouwvallige studio. Waar een artiest na het blowen wat zit te tokkelen op zijn gitaar en ineens een catchy riffje te pakken heeft. En een tekst schrijft over zijn liefje die hem gisteren gedumpt heeft. Dat je als radiozender daar graag de mooie sier mee wil maken snap ik helemaal, maar verwerk dát dan in je slogan. ‘We want much listeners so come to us and we play new music 4 u. We are the hippest!’

3FM lijkt wel een soort stageplek geworden waar we eens lekker vanalles gaan uitproberen. We doen alsof we commercieel zijn, maar we zijn publiek. Een soort ‘my first radio’. Fietsen met zijwieltjes. En iedereen zich er maar mee bemoeien, van hoog tot laag. De KNVB is er niks bij. Als het niet lukt hebben we altijd nog het excuus ‘ja, maar jonge mensen luisteren niet meer naar de radio’. Nee, jij weet ze niet meer te bereiken. Met je hippe Engelse slogan en ander gedoe. Dat is heel iets anders.

Patrick Kicken
(‘voor al uw geschreven stukken!’)

Foto: Studio 3FM (Peperbus / Mediapark Hilversum)