Zoek
Sluit dit zoekvak.

26 genomineerden voor Rab Radio Advertising Awards

De genomineerden voor de ‘Rab Radio Advertising Awards’ zijn bekend. De vakjury’s hebben uit alle inzendingen de beste radioreclames genomineerd voor de verschillende awards. De awards worden op donderdag 29 juni uitgereikt tijdens het radiofestival op het terrein Thuishaven in Amsterdam.

26 genomineerden voor Rab Radio Advertising Awards De creatieve vakjury heeft vijf commercials genomineerd voor beste radiocommercial en drie cases voor de categorie beste branded content.

Er zijn drie adverteerders genomineerd voor radioadverteerder van het jaar en ook de shortlist voor de beste radiospecialist is bekend.

Nieuw is de beoordeling van het radioreclamebureau van het jaar, gejureerd door geluidsstudio’s.

Categorie beste radiocommercial
De vakjury creatie – met voorzitter Kees Kroot en juryleden Robert Volten, Marius Lichtendahl, Stef Jongenelen en Mariëlle Krouwel (SNS, winnaar radioadverteerder van het jaar 2016) – heeft gejureerd op de criteria radiocreativiteit, uniciteit, effectiviteit en beleving voor de luisteraar.

Uit de ruim 150 inzendingen, van de 11.000 nieuwe commercials per jaar, heeft de jury onderstaande reclame(maker)s genomineerd. De radiocommercials zijn allemaal te beluisteren via Rab.

Bever – Strenge winter (KesselsKramer, Soundcircus, Convert Media)
Goed vakwerk. Knap gedaan om via deze radioreclame de merklading te vernieuwen en verbreding te vinden in je doelgroep. De commercial ‘Strenge winter’ wordt er door de jury specifiek uitgepikt als excellent werk.

Centraal Beheer – Vier keer (DDB, Soundcircus, Mindshare)
Zeer creatief en gedurfd om ongegeneerd dezelfde boodschap vier keer te vertellen, niet vier keer op dezelfde manier herhaald maar de intonatie gaat steeds meer naar verveling toe en gaat zo met de beleving van de luisteraar mee; dit haalt irritatie weg. Mooi dat dit 120 seconden mag duren.

HelloFresh – ’s Werelds snelste radiorecepten (XXS Amsterdam)
Vernieuwende vorm van audiogebruik. Heel slim creatief gevonden om de recepten heel snel af te spelen en via de slow motion-functie van je camera hoorbaar te maken. Het heeft impact en geeft de luisteraar inspiratie; dit had je ook kunnen eten! 

McDonald’s – Excuus (TBWA\NEBOKO, Earforce, OMD)
Een propositie die duidelijk vanuit doelgroepinzicht ontwikkeld is. Het past heel erg bij het merk; de radiocommercial geeft zoals altijd een glimlach bij de luisteraar. Binnen het dialoog-genre opvallend goed gemaakt.

Tele2 – Valentijn (Indie, Studio Alfred Klaasen, MEC)
De copy van deze spoken words en van dit eigentijdse mini-hoorspel zit zeer goed in elkaar, midden in de belevingswereld van jongeren. Het inhaken op Valentijn heeft niet de overhand. Uniek en toch herkenbaar in de serie.

Categorie branded content
Voor de categorie branded content (non-spot) is gejureerd op originaliteit, creativiteit en uniciteit. Daarnaast is beoordeeld of de radiozender en de adverteerder elkaar op merkwaarden goed versterken en of het programmaonderdeel op een natuurlijke wijze in het radioprogramma of -event past. De jury bestaande uit Arthur Terpstra, Mariëlle Slenders, Annette Menheere, Evert Bronkhorst en Sjaak Hoogkamer hebben de volgende cases genomineerd:

Holland Casino – Lukt ’t ze, of lukt ’t ze niet? (Radio 538 | Talpa Radio Concepts)
Coen & Sander gingen live op de radio diverse uitdagingen aan. Aan luisteraars werd gevraagd om in schatten of het zou lukken. De luisteraar die het goed gegokt had, won en maakte kans op een reis naar Las Vegas. Zeer vermakelijke radio die goed paste binnen de kenmerkende stijl van Coen & Sander en die leuke interactie creëerde met de luisteraars.

Toyota – Sing along challenge (Havas Media, Radio 538 | Talpa Radio Concepts, Sanoma | SBS)
Coen en Sander lieten de luisteraars raden welke bekende Nederlander (niet allemaal de beste zangers) meezong in de auto en daarmee maakten zij kans op een jaar lang gratis rijden in een Toyota Hybrid.

Door met één van de grootste guilty pleasures aan de haal te gaan – meezingen in de auto – heeft Toyota, via het programma van Coen en Sander, weten te benadrukken dat rijden in een Hybride zorgt voor nieuw rijplezier, genietend van muziek in een stille auto. Een campagne die werd aangevlogen vanuit consumenteninzichten.

Categorie radioreclamebureau
Welk reclamebureau kenmerkt zich door originele radioscripts, neemt de tijd voor productie en is kritisch en veeleisend tot het laatste audiodetail? Dit jaar tekenen Feike de Wit (Soundcircus), Tymen Geurts (Earforce) en Hans van de Loo (Studio Alfred Klaassen) voor de beoordeling in deze nieuwe categorie. Zij nomineren de volgende reclamebureaus:

Indie
Het audiowerk voor adverteerders Tele2 en YoungCapital is uitzonderlijk goed. Indie heeft een heel eigen identiteit in audio. De liefde voor radio is duidelijk merkbaar.

Ogilvy
Breekt een lans voor storytelling in radioreclame en krijgt het voor elkaar om met Ford zeer lange radiocommercials uit te zenden; maar liefst 90 seconden! Voor de traditionele automotivebranche baanbrekend.

Tbwa\Neboko
Tbwa is over de hele linie goed in het vak van radioreclame. De scripts worden speciaal voor radio geschreven in plaats van een kopie te zijn van de televisiecommercial. Meerdere creatieve teams maken uitzonderlijke radiocommercials en dragen radioreclame een wam hart toe.

Categorie radioadverteerder & radio specialist van het jaar
De vakjury’s (medewerkers van radiozenders en verkoophuizen) beoordeelden de radiospecialist- en radioadverteerder-inzendingen enerzijds op basis van de motivatie van bureaus en anderzijds op basis van hun eigen kennis en ervaring met de adverteerders en de planners. Radiostations vinden het belangrijk om de impact van radioreclame in de schijnwerpers te zetten.

Er is veel mogelijk met het medium en adverteerders en planners die vernieuwend durven te zijn en het medium radio gebruiken als meer dan een voordelig bereiksmedium, worden beloond. De adverteerders die de jury boven het maaiveld vonden uitsteken, zijn:

Bristol (Omd)
Deze adverteerder heeft lef door radio als dragende kracht te kiezen voor de introductie van een nieuwe positionering. Het merk wordt opgefrist door te werken met Philippe Geubels en door de humoristische door actualiteit gedragen radiocommercials.

Kruidvat (Beyenmeyer, Initiative Media)
Altijd zwaar op radio aanwezig, in de volle breedte. Voor iedereen herkenbare creatie met vaste stem en soundlogo. Ontwikkelt radioscripts verder door en maakt gebruik van actualiteit door in te haken op de verkiezingen.

Tele2  (Indie, Mec)
Tele2 is innovatief met het medium radio bezig, met zeer goede audio. Door de synergie in de radio- en televisiecommercials wordt gebruikgemaakt van het emotional transfer-effect (het radiogeluid roept de emoties op die je had bij het zien van de televisiereclame).

Vodafone (Achtung! – Mec)
Al vele radioprijzen gewonnen, waaronder de titel Radioadverteerder 2015, en nu voor de derde keer genomineerd in deze categorie. Vodafone blijft continu doorgaan met zeer goed radiowerk; de Sven Kramer onder de radioadverteerders.

In de categorie radiospecialist zijn genomineerd:

Iris de Graaf (Zoekhelden)
Iris houdt zichzelf goed geïnformeerd en heeft een duidelijke visie op mediaplannen. Ze is een voorvechter voor het medium radio. Vanuit een testcase probeert ze regelmatig adverteerders te overtuigen van de kracht van het medium en langdurige radio-inzet. Ze is altijd bereikbaar en toegankelijk en neemt initiatief in radio-uitdagingen.

Arthur Terpstra (Magna)
Arthur heeft vorig jaar het ambitieniveau neergezet door de titel te winnen en maakt het dit jaar weer waar door zich een waar radio-ambassadeur te tonen met veel analyses en publicaties. Hij inspireert collega’s en leert ze het radioplanningvak. Arthur weet adverteerders te overtuigen van de kracht van radio en de door hem gemaakte keuze in zenders en uitzendtijden.

Nico Slooff (Zuiver Media)
Nico is heel goed op de hoogte, volgt de nieuwe radio-ontwikkelingen en maakt daar gebruik van. Hij kent de kracht van het mediumtype en weet dat over te dragen op de adverteerder. Nico benadert de exploitant met respect (voor de relatie) en denkt altijd in een gezamenlijke oplossing waarbij adverteerder voorop staat.

Publieksprijs
Onafhankelijk marktonderzoeksbureau Ruigrok NetPanel voert in opdracht van RAB maandelijks een panelonderzoek uit naar de beste radiocommercial. Uit dit onderzoek zijn negen winnaars gekomen waarop nu gestemd kan worden via debesteradiocommercial.nl  om tot de uiteindelijke award-winnaar te komen.

De finalisten zijn: Suzuki ‘Overgewicht’ POOL, Telfort ‘MB’s meenemen’ N=5, KWF ‘Tijd’ Houdini & friends, ANWB Wegenwacht ‘Wedstrijd’ Havas Lemz, McDonald’s ‘Excuus’ TBWA\NEBOKO, bol.com ‘Kerstdiner’ ETCETERA, Klaverblad Verzekeringen ‘Slim verkoopverhaal’ BVH Identity Driven Thinking, Coolblue ‘CoolblueBezorgt’ Roundhouse en Ziggo ‘Formule 1-kick-off’ JWT. [Radiowereld.NL]