VS: Cumulus Media rondt herstructurering af

Cumulus Media, de op twee na grootste aanbieder van commerciële radio in de VS, heeft haar herstructurering succesvol afgerond. De schuldenlast is verlaagd van $2,34 miljard naar $1,30 miljard. Hierdoor heeft het bedrijf de zogenaamde hoofdstuk 11 bescherming verlaten.

VS: Cumulus Media rondt herstructurering af Eind vorig jaar vroeg Cumulus Media bescherming aan volgens hoofdstuk 11 van de Amerikaanse faillissement-wetgeving.

De eigenaar van ruim 400 radiostations waaronder 95 5 (W)PLJ en 77 WABC New York City en 95 5 KLOS Los Angeles, had haar schulden zien oplopen tot ruim $2 miljard.

Chapter 11 lijkt op surseance van betaling in ons land met als verschil dat dit in de VS veelal leidt tot succesvolle herstructurering. Zo ook in het geval van Cumulus. Wel is er een nieuwe bedrijfsstructuur. In ruil voor kwijtschelding van $1 miljard aan schulden krijgen de grootste schuldeisers 83,5% aandeel in het nieuwe geherstructureerde Cumulus.

Stap voorwaarts
Topvrouw Mary Berner van Cumulus Media: “De afgelopen twee jaar hebben wij ons keihard gefocust op onze plannen om het tij te keren en de afronding van de financiële herstructurering is een enorme stap voorwaarts op dit pad. Nu gaan we ons weer richten op onze operationele activiteiten.

Eén van deze plannen is de afronding van de aankoop van de alternatieve zender 101 WKQX in Chicago. Cumulus zou de zender samen met de classic rockzender 97.9 The Loop (WLUP) al vorig jaar kopen voor een bedrag van $50 miljard van Merlin Media.

Vanwege de herstructurering werd het koopcontract begin dit jaar ontbonden. Enkele maanden geleden verkocht Merlin de frequentie van WLUP voor een bedrag van $21,5 miljoen aan Educational Media Foundation, eigenaar van de christelijke softpopzender K-Love.

WKQX gaat nu voor een bedrag van $18 miljoen over naar Cumulus. Tevens wordt het intellectueel eigendom van WLUP overgenomen van Merlin. De callsigns WLUP zijn al 40 jaar een synoniem voor rockmuziek in de “Windy City.”

Om het nieuwe tijdperk in te luiden heeft Cumulus Media afgelopen week ook een nieuwe huisstijl geïntroduceerd. [Radiowereld.NL]

Gerelateerde berichten