Column Patrick Kicken: Muziek en context

Op m’n vakantieadres in Portugal kijk ik de hele dag naar VH1. Een van de weinig overgebleven clipzenders. Ooit hebben ze bij dat bedrijf een heel duur onderzoek laten doen om uit te vinden wat ze nou verder zou helpen. Daar kwamen 3 woorden uit. Context. de. muziek. En wat doen ze dat goed daar.

Column Patrick Kicken: Muziek en context Zo genieten we hier nu van de Summer Vibes Top 50. Allemaal ouwe clips waar je normaal nog geen cent voor zou geven worden ineens interessant omdat ze in de zomer context geplaatst worden.

Gisteravond hadden ze ook iets leuks, Guess The Year. Steeds raden uit welk jaar een nummer komt, wat na afloop van de clip natuurlijk bekend gemaakt wordt.

De hele avond lol mee gehad. Zelfs de ‘normale’ programmering geven ze een leuk labeltje in de linkerbovenhoek, ‘hits don’t lie’.

Bij de radio gooien we (oude) muziek natuurlijk ook graag in een context. Het Foute Uur. The Christmas Station. Top 40. 90’s @ 9. En wat dacht je van de talloze hitlijsten op Radio Veronica. Allemaal stuk voor stuk bewezen ‘luistertijdverlengers’. Want mensen houden nou eenmaal van context. En het idee dat ze onderdeel zijn van iets speciaals.

Het leuke aan die hitlijsten vond ik altijd dat we als één station klonken, de hele dag lang. Geen eilandjes, eigen tunes, eigen rubrieken en eigen sfeertjes meer, maar alles voor het station. Tel er een goede TV spot bij op en die weken zijn fantastisch, je merkt aan alles dat je station leeft bij de luisteraar en je er een boel nieuwsgierige nieuwe oortjes bij krijgt.

Toch zie je in het Nederlandse radiolandschap weer steeds meer versplintering en stijlbreuk om de paar uur. Jocks met hun eigen fillertjes. Lekker off format gaan. Met NPO Radio 2 voorop, zeker qua muziek. Maar ook qua stijl van presenteren. De vraag blijft of het zou werken, een station dat de hele dag hetzelfde klinkt, met een echt duidelijke context. Er wordt altijd maar gezegd ‘daar is Nederland te klein voor, luisteraars hier houden van variatie’.

Toch zou ik er voor tekenen, een station als Love Radio op de kabel vroeger bijvoorbeeld. Stond de hele dag aan, omdat ik wist wat ik kreeg. Geen gezeik, geen harde gitaren, gewoon rustige muziek.

Ja we hebben themastreams online, maar welk station durft het aan om op FM, ondanks gezeur van medewerkers en mensen uit de toplagen van het station (die hun oor vaak thuis bij moeder de vrouw te luister leggen): gewoon een strak station programmeren waar het echt duidelijk is wat je krijgt, 24 uur per dag. Rock Radio. HiphopHits. 90’s Hits. 80’s Classics. Echte hitradio. Wat dat betreft is het jammer dat de FM afschakeling nog lang op zich laat wachten, want bij DAB+ is hiervoor natuurlijk alle ruimte.

We zijn inmiddels bij nummer 37 in de Summer Vibes Top 50 op VH1: Hey Ya van Outkast.
Verheug me nu alvast op vanavond, Chill Vibes om 22u. Ik kom de vakantie wel door.

Patrick Kicken