Frankrijk: Sloganstrijd tussen RTL en NRJ voor de rechter

“NRJ – Radio Number One.” De trouwe luisteraars van de Franse hitzender kunnen deze uuropener wel dromen. Sinds jaar en dag is deze slogan te horen rond de uurwisseling. Dit tot grote ergernis van RTL, die sinds enkele jaren de best beluisterde zender van het land is.

Frankrijk: Sloganstrijd tussen RTL en NRJ voor de rechter Al 30 jaar gebruikt NRJ haar legendarische ‘Top of the Hour.” En voor de periode 2002-2006 en 2013-2016 was dit ook absoluut geen leugen, want de zwarte panter had toen ook de meeste luisteraars.

Maar nu is RTL marktleider in zowel marktaandeel als bereik, en die is niet blij dat NRJ zich nog steeds radio nummer 1 noemt.

Stoppen
De M6 Group, eigenaar van RTL, RTL2 en Fun Radio, sommeerde NRJ dan ook om te stoppen met deze slogan. Tevergeefs. En daarom stonden beide partijen de afgelopen weken meerdere keren voor de ondernemingsrechtbank.

M6 beschuldigt NRJ van “oneerlijke concurrentie en misleidende handelspraktijken” en eist daarom, naast dat NRJ stopt met het gebruik van de slogan, een schadevergoeding van 2,3 miljoen euro. Volgens M6 wekt de jingle onterecht het idee dat NRJ de best beluisterde zender van Frankrijk is.

NRJ is niet blij met de aanklacht van rivaal RTL en vraagt zich af waarom de klacht pas na 30 jaar komt. Want ook toen NRJ begon met het gebruiken van de claim “Radio Number One” was het geen marktleider. Het is inmiddels een onderdeel van de identiteit van de zwarte panter geworden.

Wanneer de rechter uitspraak doet is nog niet bekend.

Wraak?
Het is niet de eerste keer dat NRJ en M6 voor de rechter staan. Eerder zette NRJ met succes een procedure op touw tegen Fun Radio wegens manipulatie van de luistercijfers.

De dancezender van M6 riep haar luisteraars in 2016 op te liegen over naar welke zender ze luisterden. Als gevolg hiervan steeg het marktaandeel van Fun Radio opeens significant.

Als gevolg hiervan besloot onderzoeksbureau Médiamétrie, verantwoordelijk voor het luisteronderzoek, Fun Radio tijdelijk uit de metingen te schrappen. NRJ eiste van Fun Radio zelfs een schadevergoeding van 22 miljoen euro.

Nederland
Ook in Nederland wordt er wel eens geklaagd over slogans van radiostations. Niet bij de rechter, maar wel bij de Reclame Code Commissie. Zo klaagde een luisteraar eerder dit jaar over het gebruik van de slogan “non-stop music” door Sky Radio. Dit zou misleidend zijn, omdat de zender meer dan een kwartier reclame per uur zou uitzenden. De klacht werd echter afgewezen. [Radiowereld.NL]

Gerelateerde berichten