‘Cumulus wil ook overige stations New York en Washington kwijt’

Het ziet er naar uit dat het afstoten van 95.5 (W)PLJ en 94.7 Nash FM (WNSH) in New York City en Mix 107.3 (WRQX) in Washington DC door Cumulus nog maar het begin is van een reeds aan verkopen. Geruchten gaan dat Cumulus ook van haar overige stations in deze radiomarkten af wil.

‘Cumulus wil ook overige stations New York en Washington kwijt’ Vorige week werd bekend dat Cumulus PLJ heeft verkocht aan Educational Media Foundation (EMF), die er een religieus programma op gaat uitzenden. Zusterstation 94.7 Nash FM (WNSH) wordt overgedaan aan Entercom.

Het is overigens opmerkelijk dat de overeenkomst die Cumulus sloot met EMF zo lang geheim is gebleven. Deze werd namelijk al vorig jaar gesloten waarbij op oudejaarsdag zelfs al een aanbetaling werd gedaan door EMF. Normaal gesproken lekken dit soort dingen uit.

Aflossen schulden
In een videoboodschap, die intern aan het personeel van Cumulus is verstuurd, laat Cumulus topvrouw Mary Berner weten dat de $103,5 miljoen die de verkoop van de stations oplevert, wordt gebruikt voor het verder aflossen van de schulden van Cumulus.

Cumulus vroeg eind 2017 surseance van betaling aan. Het afgelopen jaar is er financieel flink gereorganiseerd, waardoor de schuldenlast verlaagd is van $2,34 miljard naar iets meer dan $1 miljard.

Weg voor ‘n habbekrats
Gezien het feit dat Cumulus zes radiostations heeft verkocht voor $103,5 miljoen geeft aan dat het bedrijf van de radiozenders af wilde. In 2012 betaalde Cumulus alleen al voor de frequentie 94.7 FM in New York City $40 miljoen. Het toenmalige CBS Radio (nu Entercom) kocht in datzelfde jaar de frequentie 101.9 FM in de Big Apple voor $75 miljoen.

New York City is een relatief dure radiomarkt voor Cumulus. Het bedrijf had hier maar vier radiostations die tezamen in november 2018 een marktaandeel van slechts 5,8% haalden. Maar daarvoor heeft Cumulus in New York City wel een complete directie, reclameverkoopafdeling, studiofaciliteiten en alles wat nog meer komt kijken bij de exploitatie van radiostations.

Ter vergelijking: rivaal iHeart Media scoort met zes radiostations (5 op FM, 1 op AM) 24,1% marktaandeel. Entercom volgt met eveneens zes radiostations (4 op FM, 3 op AM, want WFAN zendt zowel op FM als AM uit) 23,1% marktaandeel.

Geen groei mogelijk
Daarnaast was het voor Cumulus niet mogelijk om te groeien in de Big Apple, waardoor verkopen een logische oplossing is. De kans is dan ook zeer groot dat de resterende twee stations van Cumulus, de urban popzender Radio 103.9 (WNBM) en de talkzender 77 WABC, binnenkort ook verkocht worden. Deze twee stations zijn goed voor een slordige 1,5% marktaandeel.

Ook in Washington DC is de bedrijfsvoering van Cumulus duur met slechts twee radiostations, waarvan er één op zowel FM als AM uitzendt. Deze stations zijn goed voor tezamen 9,9% marktaandeel, maar dat is nog altijd minder dan rivalen iHeart (19,5%) en Entercom (11,1%). Door de verkoop van Mix 107.3 is het marktaandeel van Cumulus in Washington bijna gehalveerd, waardoor het ook hier logisch is om het andere station, de talkzender WMAL, te verkopen.

Maar ook Los Angeles, Houston en Boston zijn radiomarkten waar Cumulus maar één of twee radiostations bezit. Geruchten gaan dat er al met meerdere partijen gepraat wordt over verkoop van radiostations.

Focus op versterken positie
In plaats van de grote radiomarkten gaat Cumulus zich meer richten op radiomarkten waar ze een sterke positie hebben of kunnen krijgen. Goed voorbeeld hiervan is Indianapolis (radiomarkt 39). Hier bezit het bedrijf al drie radiostations, waaronder de classic hitszender 104.5 WJJK en de Countryzender WFMS. Die beiden vrijwel het hele jaar in de top 3 van best beluisterde stations staan. Door de overname van 99.5 (W)ZPL, 107.9 The Mix (WNTR) en CBS Sports 1430 (WXNT) groeit Cumulus in Indianapolis uit tot het grootste radioconcern met een slordig 27% marktaandeel. [Radiowereld.NL]
Foto: Pixabay

Gerelateerde berichten