Luistercijfers VK: Brexit en Corona stuwen cijfers LBC

De talkzender LBC heeft het marktaandeel fors zien stijgen in Londen. Dit blijkt uit de luistercijfers over het eerste kwartaal van 2020 van RAJAR. Brexit en Corona hebben ervoor gezorgd dat het marktaandeel ruim 2%-punt omhoog ging. Landelijk blijft BBC Radio 2 aan kop.

Luistercijfers VK: Brexit en Corona stuwen cijfers LBCLonden
BBC Radio 4 blijft de populairste radiozender in Londen met 14,6%, gevolgd door Radio 2 met 10,6%. De grootste stijger in Londen is echter LBC.

De talkzender verstevigde met 8,2% marktaandeel haar positie als populairste commerciële zender in de hoofdstad. De daadwerkelijke Brexit en het Coronavirus zorgde voor genoeg gespreksstof.

Ook de popzender Heart deed goede zaken en steeg met 0,8%-punt en volgt nu vlak achter rivaal Magic. Fors verlies was er voor Kiss. De jongerenzender tuimelde met 1,2%-punt omlaag en staat nu met 2,7% weer ruimschoots onder rivaal Capital.

Nick Ferrari heeft op LBC nu de best beluisterde commerciële ochtendshow in de hoofdstad. Wekelijks stemmen er 805.000 luisteraars op hem af, een stijging van 40.000 luisteraars ten opzichte van het laatste kwartaal van 2019.

LBC heeft hiermee Capital onttroont. De ochtendshow met Roman Kemp, Vick Hope en Sonny Jay Muharrem verloor 169.000 luisteraars en trekt er nu nog wekelijks 781.000. Co-host Hope heeft de ochtendshow inmiddels verlaten en is vervangen door Siân Welby, die voorheen in de avond op Heart te horen was.

Ook zusterstation Heart is Capital voorbij in de ochtend. Jamie Theakston en Amanda Holden zijn nu goed voor 793.000 luisteraars per week. Ronan Keating en Harriet Scott op Magic trekken nu wekelijks 610.000 luisteraars.

Net als het overall cijfer verloor Kiss ook flink terrein in de ochtend. Tom Green en Daisy Maskell zagen 251.000 luisteraars vertrekken.

Landelijk
BBC Radio 2 blijft de populairste zender van het Verenigd Koninkrijk met 16,3%, een verlies van 0,7%-punt. Ochtenddeejay verloor, na het flinke herstel van de luistercijfers in het laatste kwartaal van 2019, weer terrein. De ochtendshow op Radio 2 is nu goed voor 8,11 miljoen luisteraars.

Bij BBC Radio 1 bleef het marktaandeel stabiel. Greg James, die de ochtendshow van maandag tot en met donderdag presenteert, won echter 60.000 luisteraars en trekt er nu wekelijks 4,87 miljoen luisteraars.

Heart blijft met 4,8% marktaandeel het grootste commerciële radionetwerk, gevolgd door Smooth Radio met 3,4%, Capital met 3,0%, Kiss met 2,7% en Magic met 2,5%.

Daarnaast heeft Heart de grootste commerciële ochtendshow. Wekelijks stemmen er 4,12 miljoen luisteraars af op Theakston en Holden. Capital Breakfast is nu goed voor 3,32 miljoen luisteraars per week.

Opvallend is dat het aantal jongeren (15-24) dat radio luistert gestegen is. In het eerste kwartaal van dit jaar was dit 82% tegenover 78% in het laatste kwartaal van 2019.

Digitaal luisteren
Het aandeel digitaal luisteren steeg deze meting licht naar 58,6%. 69% Van het digitale radio luisteren gebeurt via DAB(+). Internet is nu goed voor 24% van het digitaal luisteren.

Kijkend naar alle distributieplatformen, dan is FM/AM goed voor 41%, DAB(+) voor 40,2%, internet voor 14% en digitale kabel 4,4%.

BBC 6 Music is met 2,4% marktaandeel nog steeds de populairste digitale zender van het Verenigd Koninkrijk. Wekelijks trekt de zender nu 2,55 miljoen luisteraars. BBC Radio 4 Extra verloor terrein, maar is nog altijd goed voor 1,98 miljoen luisteraars per week.

Kisstory blijft grootste commerciële digitale zender qua weekbereik. Wekelijks stemmen er 2,06 miljoen luisteraars af op de zender wat goed is voor een marktaandeel van 0,8%. Planet Rock is met 1,0% marktaandeel de grootste commerciële radiozender qua marktaandeel en neemt het stokje over van Virgin Radio, die daalde naar 0,9%.

De nieuwe nieuwszender LBC News debuteert met 657.000 luisteraars, waarvan bijna driekwart zich in Londen bevindt.

Kijkend naar Londen dan scoort BBC 6Music bijvoorbeeld 2,7% marktaandeel, Kisstory 1,2% en Virgin 0,8%. [Radiowereld.NL]

Gerelateerde berichten