Qmusic blijft marktleider bij de voor adverteerders belangrijkste doelgroep 20-49 jaar. Dit blijkt uit de dinsdagochtend gepubliceerde luistercijfers over de periode april/mei 2020. Radio 538 herstelt zich van haar dip, terwijl Sky Radio flink wegzakt.
Wel moet hierbij vermeld worden dat het marktaandeel een optelling is van de landelijke Qmusic en de regionale versies Qmusic Limburg en Qmusic Non-stop Maximum Hits in de Randstad. De laatste twee stations doen niet als zelfstandig station mee aan de luistercijfers.
Radio 538 kende vorige meting een flinke dip door de coronacrisis, maar lijkt zich nu weer te herstellen. Het marktaandeel stijgt met 0,6%-punt naar 15,9%. Ten opzichte van een jaar geleden is dit bijna anderhalf procentpunt lager.
NPO Radio 2 daalt deze meting met 0,3%-punt naar 13,9%. En ook Radio 10 (met Radio 10 Brabant erbij) daalt. Hier gaat het marktaandeel bij 20-49 met 0,4%-punt omlaag naar 11,3%. Een flinke klap krijgt Sky Radio. De non-stopzender verliest 0,7%-punt en staat nu op 8,2%. Ook NPO 3FM verliest terrein.
De grootste groeier deze meting is 100% NL. De zender met Nederlandstalige popmuziek stijgt met maar liefst 0,8%-punt naar 3,9%. De hoogste cijfers in meer dan twee jaar tijd. Bovendien is 100% NL hiermee 3FM gepasseerd. [Radiowereld.NL]