Snel geld gezocht voor A7

Een opmerkelijke advertentie in het Financieel Dagblad vrijdag jongstleden. Private Investor(s) gezocht om (snel) geld te steken in de veiling voor kavel A7. Ene Richard Borsboom biedt in de advertentie een rente van 10% en het businessplan zou betrouwbaar en winstgevend zijn. Veel meer informatie werd in de advertentie niet gegeven.

Maar het zou gaan om een ‘muziekproject met een bekende, goede naam’ en een bijbehorend management dat al jarenlang ervaring met commerciele radio zou hebben.

‘Leuk en Uniek Muziekproject’
Er is haast geboden. In de advertentie staat dat de ‘projectafronding’ plaatsvindt op 20 mei. Dat moet ook wel, omdat de ochtend van 22 mei het uiterlijke tijdstip is waarop de aanvraag voor dit kavel bij Agentschap Telecom te Groningen moet zijn ingediend.

Wat opvalt is dat er in de advertentie wordt gesproken over een “Leuk en Uniek Muziekproject”. Bij de mislukte verdeling van kavel A7 in 2011 was Radio Unique van media-ondernemer Bas Emons één van de aanvragers. Zijn eerdere Radio Decibel-avontuur in de Randstad eindigde voor hemzelf in rechtszaken.

Veel mensen zullen denken dat Bas Emons iets met de oproep te maken heeft. Emons zegt zelf dat hij niets van de advertentie af weet. Ook kent hij Richard Borsboom niet. Opvallend is de reactie van de Heer Borsboom zelf. Hij wil ‘geen verdere informatie geven’ naar aanleiding van vragen inzake de advertentie.

Rendabel?
Wat Radio.NL zich afvraagt is wat de kansen zijn voor een partij die 12 dagen voor de uiterste indiening van een aanvraag nog op zoek is naar geld om een succesvol bod uit te kunnen brengen op de veiling van kavel A7. Een media-analist bij een grote bank die anoniem wenst te blijven, ziet de vooruitzichten alvast somber in.

10% rente?
“Die 10% rente die wordt geboden is alvast totaal onrealistisch. Ten eerste is ’t maar de vraag of deze partij de komende dagen voldoende geld weet op te halen. Daarna moet er bij de veiling nog een succesvol bod worden uitgebracht. Veel veilingen eindigen in een drama voor de winnende partij (de zogenoemde ‘winners’ curse’ ) omdat er achteraf teveel geld blijkt te zijn geboden. Zo stortte onlangs nog na de laatste Telecomveiling over de 4G-frequenties de koers van KPN in elkaar, omdat er miljarden teveel waren betaald.

Wat ook niet vergeten mag worden is dat het met de radio-industrie helemaal niet goed gaat. Vrijdag maakte 538 nog bekend de directie aanzienlijk te verkleinen als (eerste) bezuinigingsmaatregel. Vorig jaar kromp de radiomarkt met 6.5% en in ’t eerste kwartaal van dit jaar nog eens met 4%. Waar een aantal jaren geleden nog ieder jaar 220 miljoen euro netto aan reclamegeld op de radio werd uitgegeven, is dat inmiddels gezakt tot zo’n 170 miljoen euro en het einde van de daling is nog lang niet in zicht.

De taart wordt dus flink kleiner, en bijgevolg zijn de afgelopen jaren vooral kleinere radiostations kopje onder gegaan (te denken valt daarbij aan Kink FM, waar moederorganisatie V-Ventures geen toekomst meer in zag). Bestaande radiozenders moeten dus nog harder knokken voor hun inkomsten, en doen dat uiteraard ook. De omstandigheden voor een nieuwe partij om geld uit de reclamemarkt te halen zijn daarom zeer ongunstig.”

Reclame
De mediaburea’s die de reclamegelden verdelen onder radiostations zijn vooral op zoek naar bereik. Ze willen immers dat zoveel mogelijk mensen binnen de juiste doelgroepen kennis nemen van de uitgezonden spots. In de praktijk komt dit er op neer dat een nieuwe radiozender eerst een groot publiek aan zich moet zien te binden, voordat campagnes op zo’n station geboekt zullen worden.

Het opbouwen van een groot publiek kost jaren, en al helemaal met een FM-pakket als A7 dat in grote delen van Nederland niet is te ontvangen. Zo blijven de belangrijke provincies Limburg en Noord-Brabant vrijwel geheel verstoken van het geluid van A7, maar ook grote delen van Noordoost Nederland zullen geen ontvangst krijgen.

Kabel
Daarnaast is het hebben van FM-etherfrequenties niet genoeg. FM-ether is heel erg belangrijk, maar om echt een vuist te kunnen maken moeten luisteraars je ook kunnen ontvangen via de kabel. Analoge FM-frequenties op de kabel zijn bijna net zo schaars als etherfrequenties, en voordat een nieuw radiostation overal op de kabel te horen is, ben je ook alweer enkele jaren verder.

Maar het allerbelangrijkste: de frequenties van kavel A7 worden slechts geveild tot 1 september 2017. Een verkrijger moet eerst de al jarenlang leeg staande frequenties ‘oppoetsen’ (bijvoorbeeld ervoor zorgen dat luisteraars ze weer in hun autoradio’s programmeren, bijvoorbeeld) en kan er vervolgens maar zo’n 4 jaar van ‘genieten’. Als kavel A7 nou zou worden verdeeld voor 10 of 15 jaar, dan zou je nog miljoenen euro’s kunnen steken in de eerste opstartjaren, om daarna geleidelijk dat geld terug te verdienen.

En alhoewel ’t een in deze tijd abnormaal hoge rente is, zou -indien de radiozender daadwerkelijk een succesformule zou hebben, hetgeen uiteraard pas in de praktijk kan blijken- bij zo’n lange looptijd een rente van 10% nog wel haalbaar zijn. Maar bij een vergunning voor slechts 4 jaar is de kans levensgroot dat je er vele miljoenen euro’s insteekt, om in 2017 tot de ontdekking te komen dat er alleen nog maar uitgaven zijn geweest en nauwelijks inkomsten.

2017
Worden de frequenties opnieuw geveild in 2017 is de kans groot dat je dan misgrijpt; en worden ze verlengd; dan is de kans levensgroot dat je alsnog nieuwe miljoenen euro’s moet betalen voor de verlenging, net als de ongeclausuleerde landelijke radiostations dat in 2011 ook moesten.

Kortom, de benodigde miljoenen investeren in een nieuw radioproject met een looptijd van slechts 4 jaar zonder enige garantie dat je daarna door mag gaan, en dan ook binnen die periode je geld terugkrijgen met 10% rente, is volstrekt onrealistisch” aldus de media-analist. [Radiowereld.NL]