(W)CBS FM 101.1 is weer gekroond tot populairste radiozender van New York City. De classic hitszender zag het marktaandeel met 0,7%-punt stijgen, zo blijkt uit de septembercijfers van Nielsen Audio. In Los Angeles staat K-Earth 101 (KRTH) voor de vijfde meting op een rij op één.
In New York City steeg het weekbereik van radio met 2,3%. CBS FM deed goede zaken, want het marktaandeel groeide naar 6,8% waardoor de zender nu het populairst is in de Big Apple. Vorige meting stond het station nog op een gedeelde tweede plaats.
Goede cijfers waren er ook voor Q104.3 (WAXQ). De classic rockzender zag het marktaandeel met een half procentpunt stijgen en scoort met 5,7% de hoogste cijfers in meer dan een jaar tijd. Het station stijgt hierdoor van de vierde naar de tweede plaats.
Een stap naar beneden deed 106.7 Lite FM (WLTW). De jarenlange marktleider van New York City heeft nog steeds veel last van het thuiswerken. Het marktaandeel daalde deze meting met een half procentpunt, waardoor Lite nu met 5,6% marktaandeel op de derde plaats staat.
Lichtpuntje voor Lite is dat de zender nog steeds het hoogste weekbereik van alle radiostations heeft: 3,17 miljoen. Hier was wel een stijging te zien, maar dit is nog altijd een miljoen luisteraars minder dan voor de coronacrisis.
Ook de Spaanstalige zender Mega 97.9 (WSKQ) kreeg een flinke tik. Het marktaandeel daalde met 0,9%-punt naar 5,4% waardoor het station van de eerste naar de vierde plaats tuimelt. Plek vijf is voor urban popzender WBLS 107.5 met 5,0%, op de voet gevolgd door de hitzender Z100 (WHTZ).
Grootste stijger deze meting was het Spaantalige 93.1 Amor (WPAT). Het marktaandeel steeg met maar liefst een procentpunt naar 4,1%, de hoogste cijfers sinds 2007.
CBS FM is nu ook de populairste radiozender bij de doelgroep 25-54 jaar, terwijl mega de koppositie behoudt bij de doelgroepen 18-34 en 18-49.
Los Angeles
In Los Angeles blijft de top 5 ongewijzigd qua rangen. K-Earth 101 staat nog steeds op de hoogste plek met 6,5% marktaandeel. Plaats twee is voor 94.7 The Wave (KTWV). De urban popzender steeg naar 5,6%, het hoogste marktaandeel in meer dan een jaar tijd.
Op de derde plaats staat opnieuw de popzender 104.3 My FM (KBIG) met 4,8%, gevolgd door zusterstation KOST 103.5 met 4,6%. De talkzender KFI AM640 staat met 4,0% weer op de vijfde plaats.
De hitzender 102.7 KIIS FM herstelde zich weer enigszins en klom van de 11e naar de achtste plaats.
Kijkend naar de doelgroepen, dan leidt K-Earth zowel de 18-49, 18-34 als de 25-54 jarigen.
Miami-Fort Lauderale
Elke maand blikt Radio.NL ook op de luistercijfers in een andere Amerikaanse radiomarkt. Dit keer is dit Miami-Fort Lauderale, radiomarkt 11. Miami is de hoofdstad van de staat Florida. In de stadsagglomeratie Miami-Fort Lauderale wonen 4,1 miljoen mensen, waarvan meer dan de helft Spaanstalig is.
De populairste zender van deze regio is echter gewoon Engelstalig: Hot 105 FM (WHQT). De urban popzender scoort een marktaandeel van 7,2%. Plek twee is wel Spaanstalig: Zetta 92.3 (WCMQ) met 6,5%.
De softpopzender Easy 93.1 (WFEZ) volgt op plek drie met 6,1%, terwijl het Spaanstalige 107.5 Amor (WAMR) aansluit op plek 4 met 5,5%. 101.5 Lite FM (WLYF), de grote concurrent van Easy, completeert de top 5 met 5,4%.
Dan nog de vraag hoe Totally 93.9 (WMIA) scoort als enige echte 90s zender op FM in de VS. Zoals verwacht heeft formatwijziging (nog) niet voor een flinke stap naar boven geleid. Sterker nog: sinds de omschakeling in juli is zowel het marktaandeel als het weekbereik van de zender gedaald. Totally 93.9 staat nu 17e met 2,4% marktaandeel. [Radiowereld.NL]