NYC: WPLJ verkocht aan christelijke organisatie

Er komt na 48 jaar een einde aan radiozender WPLJ in New York City. Eigenaar Cumulus heeft de popzender verkocht aan Educational Media Foundation (EMF), die er een religieus programma op gaat uitzenden. Zusterstation 94.7 Nash FM (WNSH) wordt overgedaan aan Entercom.

NYC: WPLJ verkocht aan christelijke organisatie Cumulus heeft zes FM-stations voor een bedrag van bijna 92 miljoen euro verkocht aan EMF. Naast 95 5 PLJ gaat ook de popzender Mix 107.3 (WRQX) in Washington DC en Talk 106.7 (WYAY) in Atlanta over.

K-Love
EMF is een niet-commerciële organisatie die diverse christelijke radiostations exploiteert, waaronder K-Love en Air1. K-Love is momenteel al via ruim 500 FM-zenders in de Verenigde Staten te ontvangen. De uitzendingen worden geheel gefinancierd uit donaties. In 2015 wist EMF maar liefst 50 miljoen euro aan giften binnen te halen.

Daarnaast zendt elk K-Love station hetzelfde programma uit waardoor geen dure studio nodig is. Ook heeft elke frequentie de status ‘niet-commercieel’ waardoor geprofiteerd wordt van diverse belastingvoordelen.

New York City, Washington en Atlanta zijn niet de eerste grote steden waar EMF een sterke FM-zender koopt. In Chicago werd vorige jaar nog de classic rockzender 97.9 The Loop (WLUP) gekocht, terwijl in 2017 de classic rockzender 100.3 The Sound (KSWD) in Los Angeles overgenomen werd. In beide gevallen is de christelijke softpopzender K-Love op de frequenties te horen.

Stekker uit WPLJ
Door de verkoop van 95 5 PLJ komt er na 48 jaar een einde aan de legendarische naam WPLJ in de Big Apple. In 1971 werden deze callsigns voor het eerst genoemd in de ether van New York City. Toen was het echter een album georiënteerde rockzender. In 1983 ging de zender om naar Top 40-hits en vocht het een CHR-war uit met Z100 (WHTZ). Begin jaren ’90 werd het huidige popformat (Hot AC) aangenomen. Meer dan 20 jaar presenteerde Scott Shannon de ochtendshow op PLJ.

Echt een luistercijferkanon is PLJ niet, want al jaren schommelt het marktaandeel rond de 2%, wat goed is voor de 20e plaats.

Mix 107.3 verdwijnt uit DC
Voor de popzender (Hot AC) Mix 107.3 in Washington DC ligt dit iets anders. Het station werd in 2015 nieuw leven ingeblazen, nadat het Top40-format niet aansloeg op deze frequentie. Daarnaast profiteerde het station van de formatswijziging van rivaal 94.7 Fresh FM (WIAD) in 2018. In november scoorde Mix een recordmarktaandeel van 4,8%, wat goed was voor een gedeelde vijfde plaats.

Nash FM naar Entercom
Naast de verkoop van zes radiostations aan EMF, ruilt Cumulus drie radiozenders met Entercom. De countryzender 94.7 Nash FM in New York City en twee radiostations in Springfield worden geruild voor drie radiostations van Entercom in Indianapolis. Wat Entercom met Nash FM gaat doen is nog onduidelijk.

Voor alle radiostations geldt dat de toekomstige eigenaar al op 1 maart de exploitatie overneemt middels een leaseovereenkomst tot dat de feitelijke verkoop is afgerond. Verwacht wordt dat dit nog voor de zomer wordt afgerond.

Optimalisering portfolio
De verkoop en ruil van radiostations door Cumulus is volgens het bedrijf een optimalisering van de portfolio. Vorig jaar werd door het bedrijf al een financiële herstructurering afgerond nadat eerder surseance van betaling was aangevraagd. [Radiowereld.NL]

Gerelateerde berichten