Is dit radiospel van Qmusic een inbreuk op de privacy?

Qmusic start maandag (6 mei) met een nieuw radiospel waarbij een privédetective af wordt gestuurd op onbekende Nederlanders. Maar kan en mag dit nog wel nu privacy juist zo’n gevoelig onderwerp is? Editie RTL zocht het uit.

Is dit radiospel van Qmusic een inbreuk op de privacy? Vanaf maandag 6 mei geven deejays van Qmusic elke dag hints op de radio en online. Dit kan gaan om woonplaats, hobby’s of wat voor schoenen ‘De Uitverkorene’ van die week draagt.

Wat is De Uitverkorene?
Als de Uitverkorene luistert naar Qmusic en zichzelf herkent, hoeft hij of zij alleen maar de gezichtsscan in de Qmusic app te doen. Op basis van gezichtsherkenning weet de app dan of het de juiste persoon is.

Als het een match is, wordt De Uitverkorene gebeld door een deejay van Qmusic en ontvangt hij of zij 10.000 euro. De Uitverkorene heeft na de eerste hint slechts vijf dagen de tijd om zich te melden, want de week erop begint Qmusic weer het radiospelletje weer met een nieuwe Uitverkorene. Het spel wordt in totaal drie keer gespeeld.

Elke Uitverkorene wordt op een random manier uitgekozen door de privédetective. Het enige dat bekend is, is dat hij of zij een goede daad heeft gedaan. Een kleine goede daad kan dus zomaar 10.000 euro opleveren.

Vooraf geselecteerd
Voor het radiospelletje zijn al drie mensen gesorteerd. Hiervoor zijn privédetectives het land in gegaan om drie mensen uit te zoeken die een goede daad hebben gedaan. “Zij hebben bijvoorbeeld iemands portemonnee opgeraapt, die stiekem door ons is neergelegd“, zo vertelt Q-middagdeejay Domien Verschuuren aan Editie RTL.

De privédetective heeft daarbij informatie over de Uitverkorene verzameld. Dan kan gaan om hobby’s, een het huisnummer of uiterlijk. Volgens Verschuuren gaat het spel niet te ver. “Het gaat om kenmerken die van toepassing zijn op veel meer dan één persoon. Het zijn geen gegevens zoals de voornamen van je twee kinderen.

Wettelijk toegestaan
Ook recherchebureau InterPI – Strongwood, die voor dit spel met Qmusic samenwerkt, is van mening dat alles wat in het spel gebeurt wettelijk is toegestaan. “De privacygevoelige data zal alleen bij ons bekend zijn, en wordt na een hint ook direct vernietigd. Qmusic heeft verder geen informatie. Uiteraard gaat we zorgvuldig om met privacygevoelige informatie en zullen de hints op een grote groep personen van toepassing zijn“, vertelt Nico van den Dries aan Editie NL.

Daarnaast is het toegestaan om iedereen te observeren vanaf de openbare weg.

Vraagtekens
Timme Dankers van de branchevereniging voor particuliere onderzoeksbureaus ziet het echter anders. “Allereerst dienen privédetectives goed na te gaan of het belang gerechtvaardigd is. Hierbij is dat totaal niet het geval. Dit is puur voor entertainmentdoeleinden. Het doel rechtvaardigt in dit geval de middelen niet,” zo zegt hij tegen Editie NL

Daarnaast moet worden gekeken of dit belang zwaarder weegt dan de privacy van de betrokken persoon die van niets weet,” vervolgt Dankers. Ook zou er sprake zijn van inlichtingenplicht.

Volgens Qmusic en het recherchebureau worden mogelijke uitverkorenen twee keer expliciet toestemming verlenen voor het openbaren van zijn of haar voornaam. Voordat de gezichtsscan plaatsvindt, moeten deelnemers akkoord gaan met de algemene voorwaarden. Daarnaast wordt vooraf aan het winmoment aan de telefoon alle hints nog een keer doorgenomen.

Niet de eerste keer
Dit is niet de eerste keer dat het spelletje op de Nederlandse radio wordt gespeeld. Vorig jaar deed Qmusic dit voor het eerst. Toen kreeg een 21-jarige vrouw uit Alkmaar na een zoektocht van 15 dagen een bedrag van 10.000 euro. Echter was toen de privacywet AVG nog niet van toepassing. [Radiowereld.NL]