Niet alleen in de ochtend, maar ook in de middag is een hevige strijd losgebarsten om de gunst van de luisteraar. Ruud de Wild op NPO Radio 2 blijft de nummer 1 van de middag, maar daarachter heeft Somertijd op Radio 10 inmiddels de Coen & Sander Show van Radio 538 ingehaald.
Dit blijkt uit analyse van de luistercijfers op werkdagen van 16-18 uur van het Nationaal Luisteronderzoek (NLO) door Radio.NL.
NPO Radio 2
Met een marktaandeel van 13,4% (februari-maart 2019, 10+) gaat Ruud de Wild op NPO Radio 2 aan kop. Dit is gelijk aan het marktaandeel van precies een jaar geleden. Wel moet opgemerkt worden dat het marktaandeel in de tussenliggende periode grotendeels flink lager was, maar wel genoeg om aan kop te blijven.
Somertijd voorbij aan Coen & Sander
Achter De Wild heeft een wisseling van de wacht plaatsgevonden. Somertijd op Radio 10 is voor het eerst voorbij aan de Coen & Sander Show op Radio 538. Rob van Someren scoort nu 11,7% marktaandeel op Radio 10. Bijna een procentpunt hoger dan de vorige meting en maar liefst 2,5%-punt hoger dan een jaar geleden.
Coen Swijnenberg en Sander Lantinga zijn op 538 nu goed voor 10,6% marktaandeel. Dit is 1,6%-punt lager dan een jaar geleden. Wel moet erbij vermeld worden dat Coen & Sander alleen van maandag tot en met donderdag te horen zijn. Op vrijdag wordt de Top 50 uitgezonden.
Domien is good for Q
Domien Verschuuren, die in oktober begon op Qmusic, scoort 9,3% marktaandeel. Dit is 1,1%-punt hoger dan de vorige middagshow precies een jaar geleden. Het is echter niet het hoogste marktaandeel van Q in de middag. Dat was namelijk 10,2% en werd afgelopen zomer voor de komst van Domien behaald.
De rest
Sky Radio trekt met non-stop muziek op weg naar huis 8,4% marktaandeel, 0,7%-punt lager dan een jaar geleden. Opvallend is dat NPO Radio 1 in de middag flink lager scoort dan in de ochtend. Waar Jurgen van den berg in de ochtend in de top 3 staat, moet Nieuws & Co genoegen nemen met de zesde plaats met 5,6% marktaandeel. Dit is 0,8%-punt lager dan een jaar geleden.
Bert Kranenbarg noteert op NPO Radio 5 4,7% marktaandeel. Dit is fors hoger dan een jaar geleden, maar lager dan afgelopen najaar. Onduidelijk is of dit komt doordat op vrijdagmiddag nu SterrenNL te horen is op 5.
“Veronica Inside’ op Radio Veronica is nu goed voor 4% marktaandeel, wat nagenoeg gelijk is aan wat voorganger Niek van der Bruggen een jaar eerder scoorde. Mark van der Molen en Rámon Verkoeijen behalen op 3FM 2,7% marktaandeel, een vol procentpunt lager dan een jaar daarvoor. Chantal Hutten scoort op 100% NL 3,0% marktaandeel.
20-49 Jaar
Waar Ruud de Wild de nummer 1 algemeen (10+) is, is hij geen marktleider bij de doelgroep 20-49 jaar. Hier moet hij zowel 538 als Qmusic voor zich dulden.
Coen & Sander scoren namelijk 16,8% (-0,9%-punt ten opzichte van een jaar geleden), terwijl Domien volgt met 15,2% (+2,5%-punt ten opzichte van vorig jaar). Ruud scoort in de doelgroep 20-49 jaar 14,5% marktaandeel, wat iets lager dan een jaar geleden is.
Somertijd is met een ware opmars bezig en noteert nu een record van 12,2%. Dit is 2,6%-punt hoger dan vorig jaar. Ook Sky Radio doet het beter en noteert nu 8,3% (+0,5%-punt ten opzichte van een jaar geleden).
Waar de nieuwe middagshow van Veronica bij de 10+cijfers nagenoeg gelijk is gebleven, is er wel een flinke stijging te zien in de doelgroep 20-49 jaar. Hier steeg het marktaandeel in twee metingen tijd met 0,9%-punt naar 5,4%. Ten opzicht van een jaar eerder is de groei 1,4%-punt. Bij de mannen 20-49 jaar steeg het marktaandeel van Veronica in de middag vorige meting naar 6,1% (+1,9%-punt ten opzichte van vorig jaar), maar daalde deze meting naar 5,8%.
Naast 538 verloor ook 3FM flink terrein in de middag bij de doelgroep 20-49 jaar. Hier gleed het marktaandeel in een jaar tijd met 2,5%-punt omlaag naar 4,2% nu. [Radiowereld.NL]