Qmusic is het nieuwe jaar goed uit de startblokken gegaan. Het radiostation heeft de tweede plaats overgenomen van Studio Brussel. Dit blijkt uit de nieuwe luistercijfers die woensdag zijn gepubliceerd. VRT Radio 2 blijft favoriet, terwijl in Wallonië Radio Contact terug aan kop is.
Normaal gesproken verschenen de cijfers van de eerste golf al in mei, maar door de invoering van een nieuwe methodologie die begin van het jaar is ingevoerd, kwamen ze iets later
Vanaf nu gaat de cijfers door onder de naam CIM RAM (Radio Audience Measurement). De cijfers zijn dan ook niet 1 op 1 te vergelijken met de voorgaande metingen.
De nieuwe methodologie zorgt ervoor dat er voortaan meer luistercijfers zijn. Zo worden de luistercijfers voortaan zes keer per jaar gepubliceerd in plaats van drie keer. Vanaf nu wordt er ook continu gemeten en zijn de cijfers sneller beschikbaar. Er is ook ingezet op een vernieuwde rekruteringsmethode door online panels toe te voegen en de studie is nog preciezer dankzij digitalisering van de bevraging via een vernieuwde site en app.
Radio 2 blijft favoriet
De eerste golf van dit jaar bevat de cijfers over de periode januari tot en met april. Wederom blijft VRT Radio 2 hoog en droog aan kop. De familiezender van de publieke omroep met veel Vlaamse muziek scoort ruim 30% marktaandeel.
Q naar de tweede plaats
Bij Qmusic was er reden voor gebak. Het station kende een goede start van het nieuwe jaar en is opgeklommen naar de tweede positie met 12,4%. Eén van de aanjagers van de stijgende cijfers is de nieuwe ochtendshow met Sam de Bruyn, Heidi van Tielen en Wim Oosterlinck.
De ochtendshow van Q bereikt elke dag bijna een half miljoen luisteraars (492.000 – 12+) en is ook de best beluisterde ochtendshow bij de 18- tot 44-jarigen (zenderdoelgroep) met 21,2% marktaandeel.
An Caers, directeur radio: “Qmusic staat voor brede en populaire muziek, de meest spraakmakende ochtendshow en entertainment. We zijn heel blij dat dat weerspiegeld wordt in de resultaten. Qmusic leeft in Vlaanderen, niet alleen op de radio maar ook op al onze events en online platformen. Vanaf volgende week verhuizen we heel de zomer lang naar Oostende voor onze jaarlijkse sterkhouder: het Q-Beach House.”
Ook de VRT is blij
Studio Brussel mag zich nu het derde radiostation van Vlaanderen noemen, gevolgd door zusterstation MNM. Overigens is MNM de grootste zender bij de 12-24 jarigen.
Els Van De Sijpe, manager radio van de VRT: “We zijn heel tevreden met deze resultaten. Elke dag luisteren bijna 3,2 miljoen mensen naar ons radio-aanbod. We bereiken ook veel jongeren, MNM bereikt dagelijks ruim 1 op 4 jongeren.
Om de radiobeleving te versterken, zetten we ook volop in op acties en events samen met ons publiek, zoals – in deze gemeten periode- De Strafste School, het Klarafestival, de Classics 1000 of tal van muzieksessies. Daar voelen we het enthousiasme. En via onze apps en sociale media blijven we altijd en overal heel dicht bij onze luisteraars.”
Opvallend is dat alle grote Vlaamse zenders, met uitzondering van Radio 2 en Studio Brussel, hoger scoren dan de laatste cijfers van vorig jaar. Voor Nostalgie is het verschil met ruim een procentpunt zelfs fors.
Tom Klerkx, algemeen directeur van Nostalgie: “We zijn tevreden met de eerste resultaten van dit jaar die ons vertrouwen geven voor de zomer. We kijken reikhalzend uit naar het nieuwe radioseizoen dit najaar om onze ambitieuze strategie voor 2018 verder waar te maken.”
Geen grote zomerstop bij Joe
Joe blijft nagenoeg gelijk qua marktaandeel 12+, maar scoort goed in haar primaire doelgroep 35-54 jarigen (12,9% marktaandeel). Opvallend is dat Joe dit jaar niet meedoet aan de gebruikelijke zomerstop. In Vlaanderen is het gedurende de zomermaanden heel gebruikelijk dat deejays op andere tijden te horen zijn. Bij Joe keert de reguliere ochtendshow met Sven Ornelis en Anke Buckinx al begin augustus terug op de zender.
Wallonië
In het Franstalige gedeelte is de hitzender Radio Contact weer terug aan kop met 14,3%. De dolfijn neemt de plek over van RTBF VivaCité. Ook Bel RTL herstelde zich en heeft de derde plaats overgenomen. Nostalgie kelderde twee plaatsen en staat nu vierde. [Radiowereld.NL]