BMG lanceert goedkope cd

Platenmaatschappij BMG komt met een economy class onder de CDs: CDs met minder tracks, een goedkoper hoesje en het boekje met informatie ontbreekt. Deze goedkopere schijfjes gaan acht tot tien euro kosten. Door dit nieuwe product hoopt de platenmaatschappij het thuisdownloaden een halt toe te roepen.

Dat maakte commercieel directeur Ilja Volkers van BMG bekend in het programma ‘In de ban van de week’ van BNR Nieuwsradio. Eind september ligt de eerste budget-CD in de winkel, die is van Idols-winnaar Boris.
 
Er zal niet van iedere CD een goedkopere versie komen. Volgens BMG gaat het vooral om de bekendere artiesten die veel CDs verkopen. BMG denkt door het goedkopere type CD een nieuwe doelgroep aan te spreken. Maar volgens Folkers is het vooral een reactie op het massaal illegaal downloaden van muziek:

Directeur Ilja Volkers van BMG: “Het spreekt voor zich dat we moeten zoeken naar manieren om onze business over eind te houden. Naast de reguliere platenwinkels zullen de schijfjes verkocht worden bij winkels als Kruidvat en Blokker.

De platenindustrie heeft niet goed gereageerd op de ontwikkeling van gratis muziek via Internet Ik moet wel zeggen dat we dat misschien toch wat sneller hadden moeten doen, dat heeft te maken gehad met een onderschatting van muziekdistributie via MP3. De muziekindustrie heeft niet snel kunnen reageren door onder andere de vastgeroeste contracten met muzikanten en Buma Stemra.”

Volkers schat in dat de industrie zon twintig procent minder omzet heeft gemaakt door het illegaal downloaden. De platenmaatschappij kan daardoor minder nieuwe artiesten een contract aanbieden. Hij denkt door de budget CDs de omzet weer te kunnen verhogen.  [Radiowereld.NL]