Fons geeft radio nog een jaar de kans

Fons van Westerloo staat één jaar aan het roer bij RTL, ‘een middelgroot bedrijf dat zich gedroeg als een multinational’. Tv gaat goed, radio moet beter.

Hij komt van de grootste concurrent en noemt het nieuwe bedrijf dat hij aantreft ‘een slecht geleide onderneming’. Branie heeft niemand hem ooit kunnen ontzeggen. Het is oktober 2003 en de Nederlandse omroepwereld moet nog wennen aan het idee dat Fons van Westerloo overstapt van SBS naar marktleider RTL.

Nu, een jaar later, staat de Nederlandse tak van het Europese mediaconcern er financieel gezien beter voor. Omzet vlak, de helft meer winst dan vorig jaar toen er geen EK voetbal was. Maar reden voor tevredenheid is er niet. De radiozenders schrijven rode cijfers en de marktleider op televisie moet op zijn tellen passen voor concurrent SBS6.

– Uw voorganger Dick van der Graaf zei destijds dat u in een keurig opgeschud bedje zou terechtkomen
‘Dit is echt geen luizenbaan hoor. Het verbaasde me dat zo’n volwassen organisatie als RTL zo slecht op orde was. We hadden een eigen facilitair bedrijf dat werd beschouwd als profit center in plaats van kostenpost. Er circuleerden honderd verschillende contractvormen voor inhuurkrachten. Het productiebedrijf hebben we afgestoten naar Fremantle (eigendom van RTL-groep) en het aantal contractvormen teruggebracht naar zes. Collega’s noemen mij proactiever. Ik stel bezuinigingen niet uit tot het vierde kwartaal. Dat is link in onze bedrijfstak. Want als het tegenzit in het eerste halfjaar krijg je het dubbel voor je kaken.’

– Wat zijn de plannen met radio?
‘Radio zit nog met een aanzienlijk aanloopverlies. RTL is te laat begonnen en op de verkeerde manier: eerst je richten op dure sterren, die toen niet beschikbaar waren. Sky Radio en Radio 538 hebben een zeer stevige positie. Dat wordt dus landje veroveren want het gaat niet met grote sprongen. Ons doel over drie jaar? Meer dan 10% marktaandeel en euro 10 mln winst. Tijdens de laatste bestuursvergadering van het moederconcern is gezegd: medio 2005 moet je weten waar je staat. Lukt het niet dan kun je denken aan zenders laten samengaan of verkopen. Maar als mediaconcern moet je televisie én radio willen, vind ik.’

– Nederland kent drie blokken met elk één zwakke zender. Is dat houdbaar?
‘Kijk, doelgroepzenders zijn altijd kleine zenders. RTL 5 richt zich op mannen en zakenlui. Ik geloof niet in een stand alone zender. Je hebt ze alleen al nodig om je voorraad weg te werken. Ik zou niet weten hoe de Tros het in z’n eentje wil proberen. Van Thillo (bestuurder bij het Vlaamse VTM, met wie Tros uittreden uit publiek bestel bestudeert, red.) heb ik een paar keer gesproken. Hij is somberder over de Tros dan hij openbaar laat blijken. Als ik in het bestuur van de publieke omroep zat zou ik zeggen je gaat je gang maar. Dan kunnen wij lekker verjongen en is de tent makkelijker te besturen.’

Over een maand start de veiling van uitzendrechten voor eredivisievoetbal na 2004-2005. Interesse?
‘Daar kijken we serieus naar. Het hangt ervan af of ze het uitschrijven in meerdere pakketten of niet. Samenvattingen en live wedstrijden hebben hoge kijkdichtheden. Pakketten betekenen overzichtelijke bedragen, dus overzichtelijke risico’s. Maar het moet niet te gek worden. Een wedstrijd van het Nederlands elftal kost euro 600.000. Dat verdien je nooit terug. En dan hoor ik dat ze erover denken om er euro 1 mln voor te gaan vragen.’

– U spreekt John de Mol. Smeedt hij plannen voor een leven na Telefónica?
‘John zit als een duif op til die kijkt waar hij gaat toeslaan. Hij ontkent dat hij iets met de Tros wil. Ik zou er niet van opkijken als De Mol iets met KPN gaat doen. Ik ken niemand die meer gelooft in nieuwe mediaconcepten en distributietechnieken.’ [Financieele Dagblad]