Headlines uit de krant: dinsdag 13 augustus

Een brede familiezender wilde John de Mol neerzetten en hij koos bij de zenderlancering nadrukkelijk voor een daarbij passende huiselijke familietoon. Waarmee opnieuw bevestigd is dat de nieuwe zender vooral de strijd zal aangaan met Nederland 2, RTL4 en SBS 6. „Alsof ik naar een vernieuwde Tros zat te kijken”, zegt televisiewetenschapper Maarten Reesink van de Universiteit van Amsterdam. „De Tros noemt zich de grootste familie van Nederland.

Talpa moest dat overtreffen. Alles moest uitstralen dat de nieuwe zender een echt gezellige familie is. Lekkere hangbanken, kaarsjes, wijn, toastjes, huiselijkheid, jij-en en jou-en: het zorgde allemaal voor een warm familiegevoel. De presentatoren heten Linda, Beau en Jack. Allemaal zonder achternaam. Dat past in hetzelfde plaatje. Aanspreekbaar, dichtbij. Er kwamen niet voor niets allemaal biografische filmpjes van de presentatoren voorbij.” Lees verder

Cijfers
Behalve dat het publiek zaterdag massaal afstemde op de nieuwe televisiezender (meer dan 1 miljoen kijkers volgens de Dienst Kijk en LuisterOnderzoek), wist de vrijdag geheel vernieuwde site afgelopen weekeinde ook flink wat bezoekers te trekken. Volgens Erik Rezelman, manager interactive van Talpa, bezochten 75.000 mensen de website zaterdag. Talpa.tv genereerde zaterdag in totaal 530.000 pageviews. De homepage was goed voor 170.000 pageviews, de tv-gids voor 66.000 pageviews. Er werden in totaal 15.000 streams bekeken. Volgens Rezelman werd de snelheid van de streams zondag opgehoogd naar 786 kb. Vanaf de start van Talpa zijn (bijna) alle programma’s van Talpa ook live op de site te volgen. Hiermee geeft de nieuwe zender invulling aan haar ambitie de internetsite als ‘tweede zender’ in te zetten. Rezelman toonde zich tevreden over de bezoekersaantallen van zaterdag en zei dat het zondag nog meer storm liep op de site. Op zondag waren er meer dan 100.000 unieke bezoekers en 737.000 pageviews. De homepage werd 225.000 keer bekeken. Lees verder

NRC
NRC Handelsblad komt vanaf 6 februari met een ochtendkrant. De krant, met de naam nrc.next, zal naast de huidige middageditie bestaan. De doelgroep is hoger opgeleide mensen die door onder meer internet nauwelijks meer een betaalde krant lezen. NRC.next verschijnt alleen op werkdagen en kost één euro, zo liet NRC Handelsblad maandag weten. De nieuwe krant, op tabloid formaat, positioneert zich als een ,,serieuze en objectieve kwaliteitscompact”. Speciale aandacht is er voor onder meer de Europese Unie, nieuwe media, film, reizen en geld. De ochtend- en middagkrant gaan nauw samenwerken, onder meer door berichten uit te wisselen. Lees verder

Sterren
De zaterdag gelanceerde televisiezender Talpa geeft zijn televisiesterren ook op internet een podium. “U bent, net als ik, qua media slechts in één ding geïnteresseerd: de nieuwe tafel van Barend en Van Dorp”, schrijft Jan Mulder op zijn onlangs gelanceerde Talpa-weblog. De oud-voetballer krijgt van de nieuwe zender van John de Mol de gelegenheid om zijn meningen behalve in de krant en op televisie ook via het web te ventileren, via zijn eigen weblog. Onder Mulders collega-bloggers bevinden zich ook bekendheden als Gordon, Froukje de Both en Beau van Erven Dorens. In totaal schreven negen televisiebekendheden een tekstje op hun weblog, een aantal dat volgens Talpa in de toekomst verder toe kan nemen. Lees verder

Rechten
De belangenorganisaties van muzikanten en horecaondernemers hebben slaande ruzie over de betaling van muziekrechten. Voor de ondernemers dreigen in het nieuwe jaar forse extra kosten, nu Koninklijk Horeca Nederland (KHN) het contract met Buma/Stemra over de auteursrechten heeft opgezegd. Lees verder

Westerlo
Remko van Westerloo, programmadirecteur bij Talpa, is vader geworden. En zíjn vader, RTL-baas Fons van Westerloo, is dus opa. Het meisje, dat luistert naar de naam Tess, kwam zo’n acht weken te vroeg ter wereld. Lees verder

Talpa
Sportkenners zijn zeer te spreken over de eerste uitzending van het Talpa-programma ‘De Wedstrijden’, waarin zaterdag voor het eerst de samenvattingen van het eredivisievoetbal te zijn waren. De lengte van het programma en de reclame-onderbrekingen temperden het enthousiasme enigszins, maar positieve geluiden overheersten zondag. “Het zag er vrolijk, verfrissend en professioneel uit”, aldus ex-tennisser en RTL-commentator Jan Siemerink. De sportshow duurde van 23.00 uur tot 00.35 uur, terwijl in de tv-gidsen een eindtijdstip van 00.15 uur was voorzien. Dat kwam volgens een Talpa-woordvoerder omdat de samenvatting van de vrijdagwedstrijd breeduit moest worden meegenomen en omdat de tv-makers een aantal nieuwe foefjes in de praktijk wilden brengen. Maar voortaan beginnen we zaterdag om 22.30 uur en zullen we ook eerder stoppen”, belooft de zegsman. Lees verder

Versatel
Versatel is – met een uitgekleed product – begonnen met het uitzenden van voetbal via internet. Dit slechts voor een deel van de klanten. Op de persconferentie voorafgaand aan het voetbalseizoen moest Versatel-directeur Raj Raithatha schoorvoetend erkennen dat niet veel meer dan de helft van de 20.000 abonnees is aangesloten. Technische problemen zouden hiervan de oorzaak zijn. Lees verder

SBS
Het aandeel SBS Broadcasting is maandag in de ochtendhandel op de beurs in Amsterdam omhooggeschoten door overnamegeruchten. SBS, in Nederland eigenaar van de zenders SBS6, Net 5, Veronica en Veronica-tvmagazine, noteerde aan het eind van de ochtend ruim 11 procent hoger op 44,20 euro. Lees verder

Curry
Gerenommeerde durfkapitalisten investeren gezamenlijk 8,8 miljoen dollar in Adam Curry’s podcastbedrijf Podshow. Investeringsbedrijven Sequoia Capital en Kleiner Perkins Caulfield & Byers behoren tot de eerste externe investeerders in Podshow.com, het ‘MP3-radiostation’ dat Adam Curry samen met Ron Bloom in maart 2005 begon. Eind vorige week meldde Private Equity Week dat genoemde risiconemers, die ook bedrijven als Google aan kapitaalinjecties hielpen, gezamenlijk een kleine 9 miljoen dollar in het professioneel podcasten investeren. Lees verder