De publieke jongerenzender FunX is enorm populair. Uit onderzoek van Interview-NSS vorig jaar zomer bleek dat FunX de populairste zender is onder grootstedelijke jongeren van 15 tot 24 jaar. Van deze jongeren luistert dagelijks 28,4% naar FunX, terwijl `s lands grootste commerciele zender Radio 538 het moet doen met een aandeel van 17,7%.
De dienstbaarheid aan de luisteraar is een van de belangrijkste pijlers onder de populariteit van de zender. Ook weet FunX door zijn muzieksamenstelling een groot deel van de allochtone jeugd te bereiken. Lees verder
Reclame
De Stichting Reklame Rakkers is deze week een campagne begonnen om kinderen duidelijk te maken dat reclamespots vaak misleidend en niet realistisch zijn. Uit onderzoek van de stichting blijkt dat kinderen al heel jong ontvankelijk zijn voor reclame en media. Ze zijn pas op hun twaalfde jaar zelf in staat commercials goed te herkennen, begrijpen en interpreteren. De campagne moet ze leren bewust en kritisch naar reclame te kijken en te beseffen dat niet alles wat ze zien op waarheid berust. Zo heeft de stichting een tv-commercial gemaakt waarin een minuscule ‘househippo’ (huisnijlpaard), onder toezicht van de huiskat, een duik neemt in zijn waterbak en zich te goed doet aan een zak chips. Lees verder
Schotels
De Rotterdamse woningcorporatie de Nieuwe Unie gaat een aantal proefprocessen beginnen tegen huurders die schotelantennes op de gevel hebben gemonteerd. De Nieuwe Unie wil er van af. Niet alleen ontsieren de schotels de gevels van veel flatgebouwen, ook raken gevels, daken en kozijnen beschadigd, aldus woensdag een woordvoerster. Lees verder
UPC
UPC heeft nog geen besluiten genomen over tariefsverhoging per 1 januari. Dat zegt het kabelbedrijf woensdag in een persbericht. Daarin spreekt het minister van Economische Zaken Laurens-Jan Brinkhorst (D66) tegen. De bewindsman sprak in De Telegraaf ferme taal in de richting van UPC. Het bedrijf spreekt van ‘foute berichtgeving’. Lees verder
Spotjes
De Vereniging Proefdiervrij mag spotjes tegen proefdieren blijven uitzenden. De Reclame Code Commissie heeft in hoger beroep een eerder verbod vernietigd. In november hervat Proefdiervrij volgens een woordvoerster op radio en televisie de spotjes waarin mensen op straat worden gevraagd om een chemisch goedje uit te proberen op hun huisdier. Lees verder
Casema
Kabelexploitant Casema geeft ongeveer 10.000 klanten een maand lang gratis televisie kijken, omdat de dienstverlening van het bedrijf een tijd lang beneden peil is geweest. Dat meldde een woordvoerder van het bedrijf donderdag. Lees verder
IP-TV
KPN sluit binnenkort contracten af om de massa te kunnen interesseren voor IP-TV, zoals Versatel dat deed met de Eredivisie. Dat zei Michiel Buitelaar, Directeur Consumentenzaken van het Vaste Net van KPN, woensdag tijdens een bijeenkomst van de zomeruniversiteit van de Amsterdam New Media Institiute (Anmi), in het WTC in Amsterdam. “Het gaat KPN om de grootschalige toepassingen. Ook met IP-TV willen we publieksknallers hebben om in het begin attractief te zijn. Later zal IP-TV wel evolueren naar honderden, misschien duizenden kanalen of nog veel meer.” Lees verder
Prinsjesdag
De media en de Tweede-Kamerleden krijgen op de zaterdag voor prinsjesdag de begrotingsstukken uitgereikt. Dat is de uitkomst van overleg tussen premier Balkenende en Tweede-Kamervoorzitter Weisglas. Om te voorkomen dat de prinsjesdagstukken, met daarin de kabinetsplannen voor volgend jaar, weer vroegtijdig uitlekken, wilde de Rijksvoorlichtingsdienst ze pas op maandag ter beschikking stellen. Lees verder
Mediawet
De Sloveense oppositie is donderdag een campagne begonnen tegen de ‘autoritaire’ nieuwe mediawet met het doel die met een referendum op 25 september af te wijzen. De campagne wordt gesteund door Sloveense intellectuelen die het hebben over ,,een EU-land onwaardige” wet. Lees verder
Journalist
De Iraanse journalist Akbar Ganji wordt mogelijk zeer spoedig vrijgelaten. Dat liet zijn vrouw Massoumeh Shafii donderdag weten. De bekendste dissident van de islamitische republiek beëindigde vorige week een hongerstaking. Lees verder
Knuffelen
Begrippen als ‘effe knuffelen’ en ‘de dagboekkamer’. Als het aan tv-producent Endemol en tv-zender Talpa ligt, worden ze weer gemeengoed in de Nederlandse taal, want deze week beginnen zij aan de vijfde editie van het realityprogramma Big Brother (BB). De twaalf kandidaten gingen woensdagavond het BB-huis in. Vanaf woensdag zijn de kandidaten dus weer 24 uur per dag onderworpen aan het oog van Big Brother. Internetters kunnen de bewoners zien via www.bigbrother.tv Lees verder
Big-Brother
Voor het Big Brother-huis in Aalsmeer deden zich woensdagavond emotionele taferelen voor. Soms snikkend wierpen de kandidaten zich in de armen van familieleden of vrienden om zich vervolgens ruim honderd dagen in het huis te laten opsluiten. De woning is zeer luxe ingericht. “Hier kan ik me wel een tijdje vermaken”, constateerde Roel. Nathalie was minder onder de indruk. “Ik sta helemaal te shaken nu ik hier binnen ben. Ik moet even bijkomen, tering”, verzuchtte zij. Het meest bijzonder was de entree van Ingrid in het huis. “O jee, wat heb ik nu gedaan? Ik mis iedereen nu al”, zei ze terwijl ze zich nog maar een seconde bij haar medebewoners had gevoegd. Lees verder
Sperma
De show rond een spermadonor, woensdagavond op Talpa, zorgt nu al voor internationale ophef. De Zwitserse en Canadese radio, de BBC en persbureau Reuters: allemaal besteden ze woensdag zendtijd aan de uitzending, die eerder in Nederland al tot Kamervragen heeft geleid. In de show ‘Ik wil een kind van jou…. en verder niets’ zoeken twee vrouwen een spermadonor. Mannen kunnen zich per e-mail opgeven. Het programma krijgt meer afleveringen als kijkers daarvoor kiezen. Lees verder
Max
RTL-correspondent Max Westerman blijft die zender trouw. Een RTL-woordvoerder bevestigde berichten daarover in het Algemeen Dagblad donderdag. De correspondent in de Verenigde Staten kon naar Talpa om daar samen met anderen het programma NSE te presenteren. Lees verder
Voetbal
SBS6-presentator Edward van Cuilenborg opent een website waar hij verhalen van voetbalsupporters verzamelt. De afgelopen weken lanceerde bureau Hoppinger.com stilletjes de site Fanzovoort.nl. Via die website wil hoofdredacteur Van Cuilenborg de belevenissen in voetbalstadions van voetbalsupporters vastleggen. Eric de Vos, redactielid van de site: “De meeste media-aandacht rondom voetbal gaat uit naar de relletjes en problemen, terwijl dat voor de stadionbezoeker nog niet een procent van zijn ervaringen uitmaakt. Via de site willen we juist de niet vertelde voetbalverhalen publiceren.” Lees verder