‘Reclame op publieke netten weg in 2008’

De publieke omroep moet in 2008 reclamevrij zijn. CDA-Kamerlid Joop Atsma stelt dit maandag voor in een debat in de Tweede Kamer over de mediabegroting, meldt De Telegraaf. De grootste regeringspartij wil de omroepen voor de gemiste reclame-inkomsten compenseren. Het totale budget voor Nederland 1, 2 en 3 moet worden gehandhaafd op het huidige peil.

Volgens Atsma hebben alle betrokkenen voordeel bij afschaffing van reclame op de publieke televisie. De omroepen worden minder afhankelijk van reclame-inkomsten, terwijl kranten, commerciële televisiezenders en andere media volgens Atsma profiteren. Bovendien leidt afschaffing van reclame tot meer speciale programma’s, omdat de makers minder afhankelijk zijn van kijkcijfers.

De grootste oppositiepartij, PvdA, staat niet afwijzend tegenover de afschaffing. Coalitiegenoot VVD pleit al langer voor beëindiging van reclameblokken op de publieke netten. De liberale partij wil dit financieren door Nederland 3 van de buis te halen. Atsma is hier faliekant tegen.

Nog niet duidelijk is hoe het CDA zijn plannen wil financieren. Niet uitgesloten is dat opnieuw kijk- en luistergeld wordt ingevoerd. Atsma gaat maandag ook voorstellen om obstakels voor uitgevers als PCM en Wegener om commerciële televisie te maken uit de weg te ruimen, schrijft de krant. Hij doet dit samen met Kamerlid Fadime Örgu (VVD).

Staatssecretaris voor Cultuur Medy van der Laan (D66) presenteerde in juni haar toekomstvisie op de publieke omroep vanaf 2008. Daarin werd gepleit voor behoud van reclame op de publieke netten, waarmee dit jaar tweehonderd miljoen euro is gemoeid. Elk jaar dalen de inkomsten uit reclame met enkele tientallen miljoenen. De bijdrage van de overheid aan de publieke omroep bedraagt volgend jaar 571 miljoen euro. Wel stelde Van der Laan in haar plannen voor de reclamezendtijd te verhogen van 6,5 procent naar de wettelijk toegestane tien procent van de totale zendtijd van de omroepen. [Novum/Radio.NL]

Gerelateerde berichten