Headlines uit de krant: dinsdag 6 juni (1)

Bezoekers van websites als TMF, SBS, Voetbal International en Hyves zullen het niet meteen door hebben, maar binnenkort wordt hun surfgedrag nauwlettend gevolgd, ten behoeve van adverteerders. Voor het eerst in Nederland kunnen adverteerders nu, net als in de VS, gericht reclame afvuren op bezoekers van meerdere sites. Die moeten wel hun gegevens afstaan. Het Amsterdamse advertentiebedrijf WebAds lanceert vandaag twee nieuwe vormen van internetreclame.

Beide maken gebruik van cookies, kleine tekstbestandjes die de website plaats op de pc van de consument. Zodra deze de website opnieuw bezoekt, wordt de bezoeker herkend aan deze cookie. Lees verder

Palazzina
Bij de Hilversumse televisieproducent Palazzina Productions is een ernstig conflict uitgebroken in de leiding. De tweekoppige directie heeft afgelopen donderdag ontslag genomen wegens een ‘fundamenteel verschil van inzicht met de grootaandeelhouder over de koers en de toekomst van Palazzina’. – Palazzina Productions maakt onder meer de tv-programma’s Max & Catherine (omroep MAX) en De mooiste plek van Nederland (NCRV). Het bedrijf richtte samen met de Volkskrant de joint venture VPTV op, dat samen met de Volkskrant televisie maakt. Lees verder

Herhaling
Wegmisbruikers, Jensen, CSI, In Holland Staat een Huis, Hart in Aktie, Hoe Schoon is Jouw Huis en De Weddingplanner. Bij RTL, SBS en de Publieke Omroep hebben ze de bandjes alweer afgestoft om deze zomer een vracht herhalingen over de kijker uit te storten. RTL7 en Veronica worden zelfs helemaal omgedoopt tot filmkanalen met enkel stokoude films die al meerdere malen zijn uitgezonden. ,,In principe is er niets mis met herhalingen,’’ zegt netmanager Ton F. van Dijk, die de voor de publieke omroep nieuwe programmaschema’s in elkaar zet. ,,Kan ook niet anders vanwege bezuinigingen. Heel veel programma’s verdienen een tweede kans. Als 5 procent van de kijkers een bepaald programma heeft gezien, houdt dat in dat 95 procent het nog niet heeft gezien.Vaak haalt een herhaling in de zomer een hogere kijkdichtheid dan de eerste uitzending. Je zou dat ook effectief met belastinggeld omgaan kunnen noemen.’’ Lees verder

Krant
Mobieltjes, hippe sportschoenen, internet, tv en populaire muziek inleveren voor een schooluniform, een bloempotkapsel en touwtjespringen. RTL 5 komt dit najaar met een tv-experiment waarin 16- en 17-jarige pubers een maand worden afgesloten van de moderne tijd. In ‘Dat zal ze leren’ keren leerlingen terug naar een kostschool van de jaren vijftig. Een woordvoerder van RTL bevestigde zaterdag een bericht hierover in het AD. Lees verder

Medy
Het kabinet wil televisiekijkers meer invloed geven op de samenstelling van het vrij toegankelijke pakket van een kabelexploitant. Dat meldde staatssecretaris Medy van der Laan (Media) vrijdag na afloop van de ministerraad. Nu is het nog zo dat programmaraden adviseren over het vaste minimumpakket (vijftien tv- en 25 radiozenders). Die raden kunnen als het aan Van der Laan ligt op termijn worden opgeheven. Lees verder

Zoop
De derde film over de acht Zoop-rangers is in de maak. Dat heeft producent Alain de Levita van NL Film zaterdag gemeld. Zoop 3 gaat zich afspelen in Argentinië. Scenaristen Anya en Wijo Koek, die ook verantwoordelijk waren voor de eerste twee delen in de filmreeks, schrijven op dit moment het verhaal. NL Film heeft al contact gelegd met een Argentijnse coproducent. Lees verder

Voetballetje
De NOS krijgt weer de mogelijkheid actuele beelden van eredivisievoetbalwedstrijden uit te zenden. Nu kan dat niet omdat de rechten in handen zijn van Talpa, dat weigert opnames vrij te geven voor samenvattingen of flitsen. Staatssecretaris Van der Laan (Media) wil in de Mediawet de plicht opnemen om beelden af te staan aan de NOS. Nadat Talpa vorig jaar de uitzendrechten voor de eredivisie kocht, brak er ruzie uit over de samenvattingen. De NOS wilde beelden kunnen gebruiken nadat Talpa deze had uitgezonden, bijvoorbeeld voor het populaire programma Studio Voetbal. Talpa wil echter geen materiaal afstaan. Inmiddels is afgesproken dat de NOS de beelden na dertig dagen mag gebruiken. Lees verder

Essent
Essent Kabelcom in Groningen is niet groot genoeg om met succes de concurrentieslag te kunnen aangaan. Vandaar dat het Arnhemse moederconcern Essent zijn kabeldivisie wil verkopen, zodat het onder een nieuwe eigenaar groter kan groeien. Essent gaat zich daarna volledig richten op zijn energieactiviteiten. Lees verder

RTL5
RTL5 komt dit najaar met een tv-experiment waarin een groep 16- tot 17-jarige pubers wordt opgesloten in een ouderwetse kostschool. In Dat Zal Ze Leren worden 24 leerlingen radicaal teruggeplaatst in de jaren vijftig en worden ze een maand onderworpen aan strenge leraren die nog nooit van inspraak hebben gehoord. Alles in het internaat wordt aangepast aan de periode van kort na de Tweede Wereldoorlog: de maaltijden, de tijdsbestedingen en het schooluniform. De leerlingen krijgen zelfs verplicht het typische bloempotkapsel uit die tijd aangemeten. Mobiele telefoons, mp3-spelers en gameboys moeten worden ingeleverd. Tv, internet, MSN, hiphop- en housemuziek zijn verboden. Er wordt niet geslagen, maar strafwerk en in de hoek staan is heel normaal. ,,Het is een interessant experiment,’’ zegt RTL5. Lees verder

Maxie
Omroep Max gaat komend najaar de miniserie Sil de strandjutter uitzenden. De serie, gebaseerd op het gelijknamige boek van Cor Bruijn uit 1940, werd dertig jaar geleden door de NCRV op de buis gebracht. Lees verder

Palaz
Bij de Hilversumse televisieproducent Palazzina Productions is een ernstig conflict uitgebroken in de leiding. De tweekoppige directie heeft afgelopen donderdag ontslag genomen wegens een ‘fundamenteel verschil van inzicht met de grootaandeelhouder over de koers en de toekomst van Palazzina’. – Palazzina Productions maakt onder meer de tv-programma’s Max & Catherine (omroep MAX) en De mooiste plek van Nederland (NCRV). Het bedrijf richtte samen met de Volkskrant de joint venture VPTV op, dat samen met de Volkskrant televisie maakt. Lees verder

WK
Behalve de kabelaars komt ook KPN TV met het WK 2006 in breedbeeld op een apart kanaal. Berichten over een HDTV-test zijn niet waar. Eergisteren werd bekend dat de kabelaars van het NOB het breedbeeldsignaal krijgen, dat wil zeggen dat het HD-signaal, dat standaard breedbeeld is, in gewone SD-kwaliteit wordt omgezet. Ook KPNTV zal op dezelfde wijze het signaal in breedbeeld aan de kijkers van Digitenne en KPN TV kunnen tonen. Er komt een apart kanaal voor, ‘WK 2006’, te vinden op kanaal 25 of 27. Dat komt naast het Nederland 2-signaal in gewoon formaat. Lees verder