Geen alcoholreclame op MTV-zenders en Jetix

De Stichting Verantwoord Alcoholgebruik (STIVA) laat jaarlijks door bureau Intomart GfK vaststellen welke radio- en televisiezenders op basis van de kijk- en luistercijfers zijn aan te merken als jongerenzender. Voor het komende jaar zijn dit voor televisie TMF, MTV, Nickelodeon, Jetix en The Box. Deze zenders mogen komend jaar geen alcoholreclame uitzenden.

Uitzending van alcoholreclame op één van deze zenders zal als een overtreding van de Reclamecode voor alcoholhoudende drank aangemerkt worden. Een jongerenzender is een zender die méér dan 25% minderjarigen bereikt. Dit zijn personen jonger dan 18 jaar.

Jaarlijks wordt over de periode van augustus van het ene jaar tot en met juli van het daaropvolgende jaar vastgesteld welke zenders zijn aan te merken als jongerenzender. Ook dit jaar wordt geen enkel radiostation gekenmerkt als jongerenzender volgens STIVA.

In de analyse zijn de volgende zenders betrokken: TV: Nederland 1, Nederland 2, Nederland 3, RTL4, RTL5, RTL7,SBS 6, Net5, Veronica, TMF, MTV, Discovery Channel, National Geographic Channel, Animal Planet, Jetix, Nickelodeon en The Box.

Radio: Radio 1, Radio 2, Radio 3FM, Radio 4, 747 AM, Sky Radio 101 FM, Radio 538, Radio 10 Gold, Q-Music, Yorin FM, Classic FM, Arrow Classic Rock, BNR Nieuwsradio, Slam FM, RadioVeronica, RTL FM, Arrow Jazz FM, Radio Noord, Omrop Fryslân, Radio Drenthe, Radio Gelderland, Radio Oost, Radio M Utrecht, Radio Noord-Holland, Radio West, Radio Rijnmond, Omroep Zeeland, Omroep Brabant, L1 Radio, Rebecca FM Classic Rock en City FM Classic Rock. [Radiowereld.NL]