Clear Channel deels in andere handen?

Het mediaconcern Clear Channel Communications komt mogelijk deels in andere handen. Diverse Amerikaanse mediasites meldden de afgelopen week dat de familie Mays, oprichters van Clear Channel, zichzelf zouden willen laten uitkopen. Op dit moment zouden er dan ook gesprekken zijn met diverse privé-investeerders voor de overname van de resterende aandelen. En terwijl Clear Channel deze geruchten in eerste instantie ontkende, blijkt er toch een kern van waarheid in de geruchten te zitten. Het mediaconcern heeft namelijk de Amerikaanse zakenbank ‘Goldman, Sachs & Co’ ingehuurd om ‘verschillende strategische alternatieven te evalueren om de waarde van het aandeel te verhogen.’

Wat de familie Mays vooral een doorn in het oog zou zijn is de ‘lage’ waarde van het aandeel. Toen Clear Channel in 1999 het radioconcern ‘AMFM’ opslokte en uitgroeide tot het grootste mediaconcern steeg de waarde van het aandeel van Clear Channel naar $54. Sindsdien is het echter alleen maar bergafwaarts gegaan, want momenteel bedraagt de waarde van het aandeel ongeveer $33.

Afgelopen week ontstonden de geruchten dat de familie Mays haar aandeel in Clear Channel zou willen verkopen, waardoor de oprichters van het concern afstand zouden doen van het bedrijf dat ze hebben groot gebracht. In de jaren ’70 werd Clear Channel namelijk opgericht door Lowry Mays. Sindsdien heeft de familie Mays de touwtjes bij het bedrijf nog steeds strak in handen. Dit ondanks het feit dat ze ‘slechts’ 7% van de aandelen bezitten. Vader Lowry is namelijk voorzitter van de raad van bestuur, terwijl zijn zonen Mark en Randall de functies van algemeen directeur en vice-president bekleden.

Door de verkoop van de aandelen zou de familie Mays haar zeggenschap in Clear Channel verliezen. Of het zover gaat komen is echter nog maar de vraag. Wel heeft Clear Channel inmiddels toegeven er alles aan te willen doen om de waarde van het aandeel te laten stijgen. Speciaal hiervoor heeft het mediaconcern Amerikaanse zakenbank ‘Goldman, Sachs & Co’ ingehuurd om de verschillende opties te bekijken. Desondanks zegt Clear Channel in een persbericht dat ‘er geen garantie is dat dit proces zal leidden tot een specifieke transactie’. Tijdens het proces zullen er dan ook geen verdere details worden vrijgegeven totdat een eventuele transactie wordt goedgekeurd door de Raad van Bestuur.

Clear Channel Communications is momenteel de grootste aanbieder van commerciële radio in de Verenigde Staten. Momenteel bezit het ongeveer 1200 radiostations, ruim zes keer zoveel als de nummer twee: CBS Radio. Mede door dit feit ligt Clear Channel dan ook regelmatig onder vuur omdat zij de Amerikaanse radiowereld ‘domineren’. En Clear Channel zou deze positie dan ook regelmatig misbruiken. Het radioconcern zou namelijk alleen muziek draaien van artiesten die voor hun concerten gebruik maken van de Clear Channel evenementenbedrijven. Maar ook de politieke voorkeur zou daarin meespelen. De afgelopen jaren zou Clear Channel achter de schermen Bush flink gesteund hebben tijdens zijn gang naar het Witte Huis. Diverse presentatoren die ontslagen zijn door Clear Channel zeggen dat dit dan ook te wijten was aan het feit dat ze tijdens uitzending publiekelijk commentaar hebben gegeven op de republikeinen en Bush..

Maar ook artiesten ondervinden hier hinder van. Zo worden ondermeer de countrygroep ‘Dixie Chicks’ niet meer gedraaid op radiostations van Clear Channel, omdat ze zich openlijk van Bush distantieerden. Clear Channel zelf zegt geen platen meer van ze te draaien ‘uit respect voor de troepen en de luisteraars’.

Ook wordt Clear Channel door velen gezien als aanstichter van de ‘verschraling’ van de radio. Om kosten te besparen heeft Clear Channel namelijk al haar radiostation gestandaardiseerd. Dit houdt ondermeer in dat de muziek op alle zenders nagenoeg hetzelfde is. Zo klinkt een hitzender van Clear Channel aan de oostkust nagenoeg hetzelfde als een hitzender aan de westkust van de VS. Ook op personeelskosten is flink bezuinigd. Bij de meeste muziekstations wordt er op de ochtendshow na veelvuldig gebruikt van ‘voicetracks’. Dit onder het motto van waarom zou je een deejay voor vier of vijf uur moeten betalen als hij hetzelfde programma ook in twee uur tijd kan maken. Bij de nieuws- en talkzenders heeft de standaardisering ertoe geleidt dat de lokale programmering en nieuwsvoorziening tot een minimum beperkt is.

Overigens is Clear Channel niet alleen actief op het gebied van radio. Het concern bezit namelijk ook nog een flink aantal televisiestations en is het ook actief op het gebied van ‘Outdoor’, oftewel: het verhuren van billboards. [RS/Radio.NL]

Gerelateerde berichten