Een nieuwe lente, een nieuw geluid. En vooral veel nieuwe tv-programma’s bij de commerciële zenders. De commerciële omroepen ontwaken vanaf dit weekeinde uit hun winterslaap. De komende week begint een lange reeks nieuwe programma’s en hervatten succesnummers als Barend & Van Dorp, Hart in Aktie en Pulse hun uitzendingen. Niet omdat de kijkers het willen, maar omdat de adverteerders bereid zijn het te betalen.
Hilversum
Traditiegetrouw houden de commerciële omroepen in januari en februari hun gemak. Ze zenden dan vooral herhalingen uit en heel veel films. Eigenlijk vreemd. Hartje winter. Buiten is het koud en guur, mensen kruipen voor de buis en SBS en RTL gaan programma’s herhalen. Eric van Stade, programmadirecteur bij SBS (SBS6, Net5 en Veronica): „Het is bekend dat de consumenten in januari en februari relatief weinig uitgeven. Dus adverteren bedrijven minder bij ons, want mensen kopen toch niet. De prijzen die de bedrijven voor de commercials betalen zijn ook nog eens lager. En als adverteerders minder besteden, kunnen wij minder geld uitgeven aan de programmering.“ RTL Nederland bevestigt de redenering van Van Stade.
In het voorjaar beginnen consumenten weer met het volop besteden van hun geld en dan melden ook de adverteerders zich weer bij de commerciële omroepen. Het hoogseizoen van de commerciëlen duurt tot ongeveer half juni en dan beginnen de herhalingen weer.
Terug
Begin september, als Nederland terug is van vakantie, melden ook de adverteerders zich weer en volgt een nieuwe reeks programma’s, die tot december aanhoudt. Van Stade: „Het komt er op neer dat wij in ongeveer acht maanden het geld voor het hele jaar moeten verdienen.“ Voor de publieke omroepen geldt dat ritme veel minder. De publieken kennen wel een zomerstop, maar niet een echte winterpauze. En ze pieken in het voorjaar ook niet echt met nieuwe programma’s. Reden is dat de publieke omroep minder rekening houdt met de wensen van de adverteerders. Die zijn goed voor ongeveer een kwart van de inkomsten, terwijl de commerciële omroepen er volledig van afhankelijk zijn.
Lanceren
Dit voorjaar valt op dat SBS6, Net5 en Veronica in maart hun nieuwe programma’s lanceren en RTL4, RTL5 en Yorin in april pas. RTL Nederland begint in maart vooral met nieuwe afleveringen van bestaande series, zoals Barend & Van Dorp, de Achmea Kennisquiz en Rozengeur & Wodka Lime. Wel wordt veel verwacht van het nieuwe The Farm op RTL4 (3 maart).
Daarin laat een zestiental avonturiers hun hectische leven achter om zich te werpen op het boerenleven. De Britse versie zorgde voor de nodige ophef, omdat deelneemster Rebecca Loos (de minnares van voetballer David Beckham) in beeld met de hand een varken bevredigde.
Volgens een woordvoerder van RTL is het toeval dat in maart vooral bestaande programma’s opnieuw beginnen en de vernieuwing tot april op zich laat wachten. Tegen die tijd komt Yorin met de nieuwe dramaserie Kicken (4 april) waarin jongeren naar Nieuw-Zeeland gaan. Vanaf 2 april laten Froger, Gordon en Joling bij RTL4 zien hoe ze zich voorbereiden op een concert. Patty Brard mag het vanaf 11 april weer bij Yorin proberen (deze keer bezoekt ze oude vrienden) en 18 april begint eveneens op RTL4 Bekend en Bekeken, een programma met de verborgen camera.
Filmtalent
Bij SBS verwacht Van Stade veel van de nieuwe dramaseries Desperate Housewives en Lost op Net5. Op Veronica begint op 10 maart Be a moviestar, waarin een jury met onder andere Monique van de Ven op zoek gaat naar nieuw filmtalent. Van Stade: „Een van de sponsors plakt in maart heel Nederland vol met posters. Dat programma moet de aandacht gaan trekken.“
Op SBS6 zijn het de nieuwe programma’s Undercover, De mooiste dag en Probleemwijken (met onder meer de Bossche Bartjeswijk) die in maart voor de nodige kijkers moeten gaan zorgen. „Het zijn echt programma’s die bij SBS6 passen. Ze zitten heel dicht op onze doelgroep“, aldus Van Stade.
Voor zowel SBS als RTL geldt dat dit het laatste seizoen is zonder concurrentie van John de Mol. Die begint in september op Nickelodeon met een brede familiezender. De woordvoerder van RTL is niet ongerust. „Wij zijn zonder dat we voetbal uitzenden marktleider met RTL4. Die positie hebben we in de afgelopen jaren langzaam opgebouwd en we verwachten niet die zomaar kwijt te raken.“
Maatregelen
SBS heeft inmiddels voorzichtige maatregelen genomen. Van Stade: „De Mol zegt steeds dat hij een brede familiezender wil beginnen. Volgens mij is daar helemaal geen behoefte aan in Nederland. Er is wel behoefte aan zenders die een duidelijke doelgroep bereiken. Vandaar dat wij met onze zenders de programma’s nog iets scherper op de doelgroep toespitsen. Ik vind het dus heel verstandig dat De Mol een brede zender nastreeft met veel programma’s uit grote studio’s, want dan blijft hij bij ons vandaan.“ [Dolf Rogmans/Brabantsdagblad/Radio.NL]
Een greep uit het aanbod van nieuwe programma’s van de commerciële zenders.
1 maart: Mijn vieze, vette, vervelende baas, Yorin, 21.30 uur.
1 maart: Desperate Housewives, Net5, 21.00 uur. Dramaserie, in Amerika erg populair.
3 maart: The Farm, RTL4, 20.30 uur en om 22.40 uur meteen deel twee. Zestien stadsmensen storten zich in het boerenleven.
3 maart: Gotcha!, Veronica, 20.30 uur. Georgina Verbaan presenteert programma met de verborgen camera.
4 maart: Lost, Net5, 21.30 uur. Succesvolle Amerikaanse avonturenserie.
4 maart: Joey, Veronica, 20.30 uur. Amerikaanse comedyserie rond Joey uit Friends.
6 maart: Undercover in Nederland, SBS6. Onderzoeksprogramma waarin journalist infiltreert.
7 maart: Brainiac, Veronica, 22.15 uur. Ludiek wetenschapsprogramma met veel ontploffingen.
8 maart: Tattoos en Piercings, Veronica, 22.30 uur. Over alles wat je met een naald kunt doen.
10 maart: Be A Moviestar, Veronica, 21.00 uur. Idols voor filmsterren met Monique van de Ven in de jury.
12 maart: Yorin Design, Yorin 19.30 uur. Woonprogramma waarin het gebruik van design in het interieur centraal staat.
14 maart: Hustle, Nederland 2. Succesvolle Britse serie volgt bende ervaren oplichters in Londen.