Clear Channel stemt in met elektronische luistercijfersmeting Arbitron

Clear Channel, de grootste aanbieder van commerciële radio in de Verenigde Staten, heeft alsnog een akkoord bereikt met onderzoeksbureau Arbitron over deelname aan de elektronische luistercijfersmetingen. De omkeer van Clear Channel betekent een flinke overwinning voor Arbitron, aangezien Clear Channel lange tijd de grootste ‘dwarsligger’ was bij de invoering van de digitale metingen.

Een stap vooruit…
Na enkele jaren van testen en ontwikkelen kondigde Arbitron vorig jaar maart vol trots aan over te stappen op elektronische luistercijfersmeting. De dagboekmethode, die ook nog in Nederland gebruikt wordt, is namelijk te onnauwkeurig. De meeste deelnemers vullen deze dagboekjes namelijk pas aan het einde van de dag in, waarbij veelal vast wordt gehouden aan een vast ritme. Om 7 uur sta ik op, om 8 uur stap ik in de auto en om 9 uur ben ik op het werk. In werkelijkheid wijken deze tijden nog wel eens af.

Voor het elektronisch meten maakt Arbitron gebruik van een Portable People Meter, kortweg PPM. De PPM is een klein apparaatje, ter grote van een gemiddelde mobiele telefoon, dat de deelnemer continue bij zich moet dragen. Het registreert precies naar welk station en op welk tijdstip er geluisterd wordt. Naast het luistergedrag kan ook het kijkgedrag bijgehouden worden.

Tegenvallers
Helaas voor Arbitron verliep de invoering van de elektronische luistercijfersmeting minder voorspoedig dan gedacht. Aanvankelijk zagen de radiostations de nieuwe meetmethode helemaal zitten. Totdat Arbitron aankondigde dat de stations fors dieper in de buidel moesten tasten voor de cijfers. Toen waren de stations een stuk minder enthousiast en had Arbitron grote moeite om de radiostations alsnog over te halen om deel te nemen aan de meting.

Het afgelopen jaar lukte het Arbitron om grote radioconcerns, waaronder CBS Radio en Cox Radio, alsnog over te halen om mee te werken aan de elektronische luistercijfersmeting. Clear Channel bleef echter dwars liggen. Wel stemde het toe om, bij wijze van proef, mee te werken aan de elektronische luistercijfersmeting in Houston, waarvan eind april de eerste resultaten bekend werden gemaakt.

Deze week heeft Arbitron alsnog een akkoord bereikt met Clear Channel over deelname aan de elektronische luistercijfersmeting in de 50 grootste radiomarkten van de VS. Op het gebied radioreclameomzet stijgt het percentage van deelnemende radiostations nu van 40 naar 75%. Ook voor Arbitron is Clear Channel erg belangrijk. In 2006 was het radioconcern namelijk goed voor 19% van de totale omzet van Arbitron.

Op naar Houston
Nadat Philadelphia ‘noodgedwongen’ de primeur van de elektronische luistercijfersmeting kreeg, zal Arbitron volgende maand alsnog van start gaan in Houston. New York zal in december overstappen op de PPM, waarna Los Angeles en Chicago in maart 2008 volgen. Het is de bedoeling dat in 2010 de vijftig grootste radiomarkten elektronisch gemeten worden. [RS/Radio.NL]

Gerelateerde berichten