BNR wil reclamevrije publieke omroep

Hoofdredacteur van BNR Nieuwsradio Paul van Gessel wil een reclamevrije publieke omroep. Hij heeft donderdag een brandbrief van die strekking verstuurd naar de Tweede Kamer. Van Gessel vindt dat de markt door het publieke bestel wordt verstoord. De hoofdredacteur van het commerciële radiostation, onderdeel van FD Mediagroep, vindt dat de publieke omroep moet kiezen.

“Het is de keuze tussen belastinggeld ontvangen of inkomsten halen uit advertenties. Nu moeten we op de vrije advertentiemarkt concurreren met een publieke omroep die staatssteun krijgt”, meent Van Gessel.

De publieke omroep krijgt dit jaar ruim zevenhonderd miljoen euro aan belastinggeld om programma’s te maken. “Ik ben voor een krachtige publieke omroep. Maar met deze kostbare programma’s kunnen ze ook de markt op om advertenties binnen te halen. Dat is niet eerlijk, dus pleit ik voor het stoppen van de STER-reclames”, reageert Van Gessel.

Vorige week kondigde de FD Mediagroep, waarvan ook het Financieele Dagblad deel uitmaakt, aan ongeveer vijftig banen te gaan schrappen. Daarnaast is BNR Nieuwsradio een tientjesactie gestart. Daarmee wordt geprobeerd extra geld op te halen bij de luisteraars. “We willen geen staatssteun of in het publieke bestel. Het enige dat we willen is eerlijke concurrentie”, zegt Van Gessel. [Novum/Radio.NL]