RTL Nederland maakte donderdag de cijfers over 2008 bekend. In 2008 werd vooral geïnvesteerd in een sterke positionering van de zenders en de herinrichting van de organisatie. Hierdoor heeft het mediabedrijf een stevige basis weten te leggen voor 2009, zo meldt RTL Nederland.
De omzet van RTL Nederland groeide in 2008 met 6,9% naar € 436 miljoen (2007: € 408 miljoen), mede dankzij het eerste geconsolideerde jaar van Radio 538. Het totale bedrijfsresultaat daalde naar € 70 miljoen (2007: € 85 miljoen), door € 18 miljoen eenmalige kosten voor de herstructurering van RTL Nederland.
De omzet van televisie daalde, met name ten gevolge van het EK Voetbal, de Olympische Spelen en door de daling van de televisieadvertentiemarkt in het laatste kwartaal van 2008. Radio 538 bewees ook financieel haar toegevoegde waarde met een bijdrage van € 29 miljoen aan het bedrijfsresultaat.
De aangescherpte positionering van de vier RTL-zenders leverde een groei op van het gezamenlijke marktaandeel met 0,8% naar 30,5% (boodschappers 20-49), ondanks het EK Voetbal en de Olympische Spelen. Dit jaar neemt televisiemarktleider RTL 4 in marktaandeel een steeds grotere voorsprong op haar concurrenten. De cijfers van radiomarktleider Radio 538 werden in 2008 voor het eerst de volledige 12 maanden geconsolideerd. Met € 29 miljoen werd fors bijgedragen aan het bedrijfsresultaat van € 70 miljoen. Op het terrein van nieuwe media boekte RTL Nederland ook vooruitgang in 2008: het aantal unieke bezoekers van de RTL Nederland sites groeide met 20,4% naar 3,9 miljoen gemiddeld per maand en het aantal videoviews groeide met 78% naar 91 miljoen per jaar. De zeer ingrijpende reorganisatie die het laatste kwartaal werd ingezet, werd eind 2008 succesvol afgerond. RTL Nederland gaat 2009 daardoor in met een efficiënte en flexibele organisatie.
Bert Habets, CEO van RTL Nederland: “De cijfers van 2008 tonen aan dat RTL Nederland een financieel robuust bedrijf is dat vorig jaar fors heeft geïnvesteerd in haar toekomst. Het overall resultaat is weliswaar teruggelopen, maar dat is een direct gevolg van het besluit om in 2008 zowel onze televisiebusiness als onze organisatie voor te bereiden op de toekomst. De groei van ons marktaandeel op de kijkersmarkt zet volop door in de eerste maanden van 2009. RTL 4 scoort succes op succes; de nieuwe zaterdagavond is daarvan het meest recente bewijs. Ook in de andere gelederen van ons bedrijf zien we die scherpte terug. Kortom: we hebben ons huis op tijd op orde en, ondanks een onzekere markt, zijn we in staat om consument en adverteerder dit jaar optimaal te bedienen. We zijn slagvaardig en bovendien goed toegerust op de uitdagingen van de nabije toekomst.”