De reclames op de publieke omroep hebben vorig jaar 226 miljoen euro opgeleverd. Dat meldt de Stichting Ether Reclame (Ster). Het bedrag gaat naar het ministerie van OCW. Dat financiert er onder meer koren, orkesten en het instituut voor Beeld en Geluid mee. Dat op de publieke omroep kan worden geadverteerd, heeft dit jaar nog kritiek opgeleverd van andere media.
Zo schreef hoofdredacteur van BNR Nieuwsradio Paul van Gessel in februari in een brandbrief aan de Tweede Kamer dat zijn zender op de vrije advertentiemarkt moet concurreren met een publieke omroep die staatssteun voor zijn programma’s krijgt.
Doordat met meer geld betere programma’s te maken zijn, zou het voor adverteerders aantrekkelijker zijn om voor hetzelfde tarief bij de publieke omroep te adverteren.
Eerder hadden 44 uitgevers, hoofdredacteuren en directeuren van dagbladen en tijdschriften soortgelijke kritiek geuit in een brief aan minister van OCW Ronald Plasterk (PvdA). Zij wezen erop dat zij niet zoals de publieke omroep een half miljard euro staatssteun per jaar krijgen. Plasterk reageerde toen dat het opheffen van de Ster geen oplossing is.
De Ster lijkt dinsdag te bevestigen dat de staatssteun voor de publieke omroep een handje helpt bij het vasthouden van adverteerders. “Adverteerders herkennen en erkennen de kwaliteit van de publieke programma’s”, schrijft de stichting in een bericht. “Het zijn prestaties om zonder meer trots op te zijn. Prestaties waarmee Ster adverteerders een absolute meerwaarde kan bieden: zekerheid in kwaliteit en bereik. En dat is een prettige gedachte in een economisch onvoorspelbaar klimaat”. [Novum/Radio.NL]