CvdM houdt ledenwerving tegen het licht

Het Commissariaat voor de Media heeft, mede op verzoek van minister Plasterk, de ledenwerfcampagnes van de omroepverenigingen en nieuwe initiatieven – in het kader van de erkenningverlening voor de periode 2010-2015 – onder de loep genomen. De belangrijkste conclusie van de waakhond is dat de omroepen de mediawettelijke regels goed hebben nageleefd. Toch doet men een aantal aanbevelingen.

Cadeaus te duur
Een kwestie die voor discussie zorgde in de media, was het weggeven van dure cadeaus door omroepen bij lidmaatschap. Uit de evaluatie blijkt dat in totaal 112 cadeaus bij een lidmaatschap werden aangeboden. Daarvan hadden er vijf een te grote waarde.

Hoewel dus doorgaans werd voldaan aan de wettelijke voorwaarden, leek het alsof veel nieuwe leden als het ware werden ‘gekocht’. Dit heeft te maken met het verschil tussen de maximale waarde die een cadeau volgens de regelgeving mag hebben en die is gebaseerd op de inkoopprijs, en de winkelwaarde van een cadeau.

Regels onder de loep
Het Commissariaat stelt in het rapport daarom voor deze regels opnieuw tegen het licht te houden. Het zou beter zijn om in de toekomst bij het bepalen van de waarde van een cadeau uit te gaan van de winkelwaarde. Wel vindt het Commissariaat dat het mogelijk moet blijven om cd’s en dvd’s van programma’s weg te geven bij een lidmaatschap, aangezien programma’s de core business van omroepen zijn. In die gevallen kan een uitzondering op de regel worden gemaakt.

Verdeling van zendtijd
Een andere conclusie van de evaluatie is dat een evenrediger verdeling van zendtijd voor ledenwerving is gewenst, met name rond goed bekeken programma’s. Het Commissariaat pleit ervoor dat de NPO dit voorafgaand aan de volgende erkenningsperiode zal regelen.

Boete
Leden die voldoen aan de eisen die de Mediawet stelt, tellen mee voor de erkenningverlening, ook als zij bijvoorbeeld met te dure cadeaus zijn geworven. In dergelijke gevallen kan slechte een boete worden opgelegd. Overwogen zou kunnen worden om de Mediawet op dit punt aan te passen, zodat verkeerd geworven leden niet meegeteld worden. 
 
Tot slot heeft het Commissariaat gekeken naar de verschillen tussen nieuwe initiatieven en bestaande omroepverenigingen op het gebied van ledenwerving. Nieuwe initiatieven vallen als zodanig nog niet onder de toepassing van de wet, en kunnen in principe alles uit de kast halen om leden te werven. Uit het oogpunt van eerlijke concurrentie lijkt het goed om een voorziening in de wet op te nemen voor nieuwe initiatieven. Zo kunnen ook zij aan de mediawettelijke regels worden gehouden tijdens hun ledenwerving, zo schrijft het Commissariaat voor de Media. [Radiowereld.NL]

Gerelateerde berichten