RTL Nederland heeft de beste oktober-maand sinds 2000 gerealiseerd. Het gezamenlijk zenderaandeel van de vier RTL-zenders kwam in de doelgroep 20 tot 49 jaar uit op 31,9 procent. Daarmee bleef RTL de concurrentie ruimschoots voor: zowel de SBS-groep als de PO daalden ten opzichte van oktober 2008 (allebei naar 27,5 procent).
Bij RTL 4 steeg in oktober het zenderaandeel in de doelgroep Boodschappers 20 tot 49 jaar naar 16,9 procent, ruim boven vorig jaar (15,8 procent in oktober 2008). RTL 5 had in haar eigen doelgroep, 20 tot 34 jaar, een zenderaandeel van 10,6 procent. Vorige maand was dit 10,1 procent en in oktober 2008 9,4 procent.
RTL 7 realiseerde in oktober in de eigen doelgroep, Mannen 20 tot 49 jaar, een zenderaandeel van 7,1 procent (oktober 2008: 6,8 procent). RTL 8 kwam uit op een zenderaandeel in de doelgroep Vrouwen 20 tot 49 jaar van 2,7 procent.
SBS-groep behaalt marktaandeel van 27,5%
De SBS-groep heeft in de maand oktober uitstekend een gemiddeld marktaandeel behaald van 27,5%* voor de drie tv-zenders. Familiezender SBS 6 noteerde de op één na beste oktobermaand met een marktaandeel van 14,8%. NET 5 kwam tot een aandeel van 6,3% en tv Veronica had 6,4%.
Alle genoemde marktaandelen zijn gemeten in de doelgroep 20-49 jaar tenzij anders aangegeven. De maandcijfers zijn afgerond op 1 decimaal en zijn inclusief uitgesteld kijken, met uitzondering van de laatste 7 dagen van de maand. [Radiowereld.NL]