Begin deze week heeft het CIM (Centrum voor Informatie over de Media) de nieuwe Vlaamse luistercijfers bekend gemaakt. Hieruit blijkt dat de publieke omroep met een gezamenlijk marktaandeel van ruim 80% de Vlaamse radiomarkt nog steeds stevig in handen heeft. Toch beginnen de commerciële stations langzaam te knagen aan het fundament van de VRT.
Voor het overzicht van de cijfers eerst even in het kort een overzicht van hoe de Vlaamse radiomarkt is opgebouwd. Als eerste zijn er vijf publieke radiostations (Radio 1, Radio 2, Klara, Radio Donna en Studio Brussel). Daarnaast zijn er twee landelijke commerciële radiostations (Q-Music en 4FM), die pas sinds enkele jaren actief zijn. Tenslotte kent Vlaanderen nog vele lokale omroepen, waarvan vele een zogenaamde keten vormen. Bekende ketens zijn Radio Contact en Topradio. Deze stations zenden, op enkele uren per dag na, allemaal hetzelfde programma uit.
Volgens ‘Golf 4’ van het CIM Radio 2 blijft de onbetwiste marktleider. Weliswaar verloor de familiezender bijna 1%, maar het marktaandeel bedraagt toch nog 32,3%. De publieke hitzender Donna zag haar marktaandeel flink kelderen, maar haalt altijd nog 26,2%. Radio 1 zag haar marktaandeel groeien. De nieuws- en sportzender behaalt nu 12,1%. Het alternatieve Studio Brussel blijft op 7,4% steken.
De landelijke commerciële stations zagen beide hun marktaandeel groeien. Q-Music, de grootste concurrent van Donna, zag haar marktaandeel met bijna twee procent stijgen naar 6,6%. 4FM, dat veel jaren ’80 muziek draait, zag haar marktaandeel met bij anderhalf procent stijgen naar 3,9%. Voor beide stations absoluut geen slechte prestatie gezien de distributiemiddelen die ze tot hun beschikking hebben. Terwijl de VRT vele kilowatts per zender verstookt, moeten Q en 4 het doen met een twintigtal zenders waarvan het gemiddelde vermogen niet hoger is dan een babyfoon. Volgens het nieuwe frequentieplan krijgen beide stations in de toekomst de beschikking over sterkere zenders.
Tenslotte zag het klassieke Klara haar marktaandeel stijgen naar 2,7%, terwijl de ketens Contact en Topradio beide verloren. Contact moet het doen met 1,7%, terwijl Topradio genoegen moet nemen met 0,7%. [R.S.]
Alle cijfers op een rijtje:
VRT Radio 2 32,2% (-0,9%)
VRT Radio Donna 26,2% (-2,8%)
VRT Radio 1 12,1% (+0,3%)
VRT Studio Brussel 7,4% (-0,2%)
Q-Music 6,6% (+1,9%)
4FM 3,9% (+1,4%)
VRT Klara 2,7% (+0,2%)
Radio Contact 1,7% (-0,2%)
Topradio 0,7% (-0,3%)