De VARA heeft het geld noch de programma’s om commercieel te worden. Zij gebruikt haar ‘orienterende gesprekken’ met SBS om de collega’s van de publieke omroep onder druk te zetten en de eigen positie te verstevigen, menen bronnen binnen de publieke omroep. Fons van Westerloo van SBS daarentegen acht aansluiting van de VARA bij zijn bedrijf ‘moeilijk, maar mogelijk’.
Over participeren in Net 5 op een aantal vaste dagen is volgens hem niet gesproken. ‘Ik denk dat de VARA voldoende goed bekeken programma’s heeft om zeven dagen per week uit te zenden.’
Afgelopen vrijdag ontvingen alle medewerkers een e-mail, gevolgd door een brief waarin de VARA meldde dat ze zich beraadt op de toekomst, omdat volgend jaar de huidige uitzendconcessie afloopt. In de brief staat onder meer ook dat zonder voldoende draagvlak niets zal worden ondernomen.
In Hilversum wordt gewezen op de praktische onmogelijkheid voor de VARA om de publieke omroep te verlaten. ‘Met het type programma’s dat de VARA maakt, kun je commercieel niets’, zegt Joop Daalmeijer, netcoordinator van Nederland 1 en directeur van Veronica toen die omroep besloot uit het publieke bestel te stappen. ‘Ik weet hoe kostbaar zo’n omslag is en hoe fors gesneden is in het personeelsbestand: van de 120 personeelsleden zijn er 40 over. Nieuws Radio is failliet gegaan, de documentaire-afdeling opgeheven. Daar zie ik de VARA niet voor kiezen.’
Fons van Westerloo van SBS vindt de VARA van alle publieke omroepen de enige die serieus voor een commercieel avontuur in aanmerking komt. ‘De VARA is een echt sterk merk; dat kun je van bijvoorbeeld de KRO niet zeggen.’ De gesprekken tussen SBS en de VARA, vier in totaal, hebben steeds op initiatief van de VARA plaatsgehad: het eerste afgelopen zomer, het laatste enkele weken geleden.
Volgens Van Westerloo kan de VARA alleen commercieel worden als ze aansluiting zoekt bij een groot, internationaal concern dat toegang heeft tot de grote filmpakketten en tot sport. SBS kan volgens hem ‘heel wel’ dat concern zijn, ook als de VARA een constructie bedenkt waarin haar winst niet ten goede komt aan de aandeelhouders, zoals bij SBS, maar in het eigen bedrijf wordt gestopt, zoals de VARA wil.
De VARA praat niet voor het eerst met derden. Ongeveer anderhalf jaar geleden zijn er gesprekken geweest met PCM, uitgever van onder meer de Volkskrant en NRC Handelsblad, bevestigt bestuursvoorzitter C. Smaling. Volgens hem gingen die gesprekken uitsluitend over de aanlevering van programmagegevens en is verdergaande samenwerking niet aan de orde. (Volkskrant)