Minder sponsormogelijkheden HMG

De diverse zenders van de Holland Media Groep (HMG) vallen onder de Nederlandse Mediawet. Zij hebben daarom minder mogelijkheden voor programmasponsoring dan wanneer ze vallen onder Europese wetgeving.

Dat heeft de rechtbank in Amsterdam bepaald, in navolging van het Commissariaat voor de Media. De uitspraak betekent dat programma’s van RTL 4 en 5 minder gebruik mogen maken van sponsoring in en om programma’s.

Omdat het RTL-moederbedrijf in Luxemburg staat, houdt dat concern zich aan Europese richtlijnen voor grensoverschrijdende tv, als gevolg waarvan programma’s als Koffietijd en RTL Live extra mogen worden gesponsord. De rechter vindt dat niet juist. HMG is het pertinent oneens met de uitspraak en zint op hoger beroep. Als HMG dat niet doet, moet zij binnen zes weken gevolg geven aan het vonnis.
Een HMG-woordvoerster geeft aan dat als haar bedrijf inderdaad gaat vallen onder de Nederlandse mediawet, dat veel inkomen zal schelen. “Maar dan gaat het niet om tientallen miljoenen guldens, dat is te overdreven.” De uitspraak heeft vooral gevolgen voor aftiteling, titelsponsoring en billboarding (‘dit programma wordt mede mogelijk gemaakt door…’). De Nederlandse mediawet gaat daar strenger mee om.

Ook wordt in de Nederlandse wet het tonen van een product in een tv-programma eerder betiteld als sluikreclame. In de Europese richtlijn geldt een zware bewijslast ligt. Aangetoond moet worden dat door het tonen van een product het publiek wordt misleid. (Telegraaf)

Gerelateerde berichten