American Radio Update

New York – Het langstlopende programma in NewYork, ‘Ramblin’ with Gambling’ op WOR, wordt geschrapt. Het news-talk station vervangt de ochtendshow omdat het programma (door drie generaties Gambling gepresenteerd) niet meer scoort in de 25-49 doelgroep. * Het gaat nog steeds goed met het redelijk nieuwe format ‘Jammin Oldies’. Hoewel de cijfers achterblijven bij de startperiode (98-99), blijven de stations in met name de grote steden redelijk stabiel rond de 3,0% marktaandeel. Alleen WJTM in New York heeft last van het altijd polulaire WCBS, dat met een marktaandeel van dik 4,5% veel luisteraars weghoudt bij haar Jammin-concurrent.* Nog steeds aan kop in de grootste markt in de USA is AC-station WLTW (Light 107), gevolgt door Hot 97 (CHR) en Z100 (CHR).

Los Angeles – Motown-held Smokey Robinson is door Jammin’ Oldies station KCMG in Los Angeles gecontracteerd voor een ‘late night soulshow’. De artiest zal zeker een jaar te horen zijn op de FM-band. * Het ‘hispanic’ format doet het nog steeds goed in Southern California. Gezien de demografische verdeling van LA (40% is ‘hispanic’) trekken twee stations met het betreffende format samen meer dan 10% van de markt.* Na een mager jaar staat 102.7-KIIS alweer maanden achtereen in de top 3. Met een bereik van 10.6% in de doelgroep 18-34 maakt het station weer forse winsten. * AC concurrenten KOST (Coast 103.5) en KBIG 104 zijn, sinds ze beide van dezelfde eigenaar zijn, weer stabiel. KOST blijft rond de 3% hangen en is daarmee de best beluisterde softrock zender in LA, De switch van KBIG (was AC, nu HOT AC) heeft haar vruchten afgeworpen: van 2.1% naar 2.9% binnen een jaar.

Overige markten – Het nieuwe format Alternative AC, onder meer te horen in Denver (KALC/Alice 106) begint steeds populairder te worden. Veel radiobedrijven (ClearChannel, Infinity) proberen het ‘Hot AC-met-een-bite’ uit in de middenmarkten, om ze wellicht binnenkort los te laten op de miljoenenmarkten in The States. * Steeds minder stations programmeren Howard Stern. De shockjock is nog steeds het best beluisterd ‘coast-to-coast’ (hij wordt daar per satelliet gesyndiceerd), maar veel stations haken af omdat Stern te ‘extreem’ is om binnen de vele formats en formules te passen. * ClearChannel, een van de grote stationseigenaren, heeft haar ogen op Europa, en daarmee ook Nederland gericht. Volgens welingelichte bronnen staan de aandeelhouders positief tegenover miljoeneninvesteringen in onze ’13 miljoenmarkt’ (10+), mede omdat ze daarmee kunnen doorgroeien naar België en Duitsland (zoals ook Sky en 538 hebben geprobeerd). ( Marc Wiers David Suckler (New York) Records&Ratings, RadioDigest, Arbitron )