11 pakketten voor commerciële radio. Commerci…

11 pakketten voor commerciële radio. Commerciële radiozenders zouden in totaal tien frequentiepakketten op de FM moeten kunnen kopen en één op de middengolf. Vanwege de eerlijke concurrentie moeten het pakketten zijn met een ongeveer even groot bereik. Dat stelt KPMG Management Consulting na een onderzoek in opdracht van staatssecretaris Van der Ploeg van media. De bewindsman wil de radiofrequenties volgend jaar efficiënter indelen en daarbij meer ruimte bieden aan de commerciële omroep in het algemeen. Die moet echter wel gevariëerder worden. Daarom stelt KPMG voor slechts vijf van de pakketten zonder programmatische voorwaarden ter veiling aan te bieden. Als mogelijke kopers moet hierbij natuurlijk worden gedacht aan zenders als Radio 538, Sky radio en Radio 10 Gold. Deze vijf pakketten kunnen elk voor een periode van tien jaar worden aangeschaft. Een nieuws- en informatiezender zou ook een pakket voor tien jaar kunnen verwerven, zij het als enige op de middengolf. Voor een aantal niet-landelijke commerciële zenders samen komt een pakket voor vijf jaar beschikbaar. Een Nederlandstalige muziekzender kan ook een pakket voor vijf jaar in de wacht slepen. DE programmering van twee andere pakketten voor de duur van vijf jaar zijn door de koper in principe vrij in te vullen, maar de overheid zal toetsen of het aanbod niet teveel lijkt op het populaire aanbod dat reeds bestaat. Voor ,,nieuwe initiatieven“ komt ten slotte een pakket voor de duur van twee jaar beschikbaar. Dit wordt niet geveild, maar toegewezen. Het KPMG-advies is donderdag ter informatie aan de Tweede Kamer gestuurd. Vermoedelijk volgende maand beraadt het kabinet zich er over (haagse courant)