De SBS-groep kijkt in het onderstaande persbericht terug op haar beste jaar ooit. De drie tv-zenders NET 5, SBS 6 en Veronica trokken in 2009 meer kijkers dan ooit tevoren. Het gemiddeld marktaandeel van de groep over 2009 kwam uit op 27,3%, waarmee het record van 2008 (27%) werd verbroken. De familiezender SBS 6 behaalde in 2009 met een gemiddeld marktaandeel van 14,2% het hoogste marktaandeel sinds haar bestaan.
NET 5 lanceerde nieuw Nederlands drama en kwam tot een jaargemiddelde van 6,8%. Veronica wist de groei van de afgelopen jaren vast te houden wat resulteerde in een gemiddeld marktaandeel van 6,4%. Ook online wist SBS sterk te groeien. In 2009 behaalden de sites totaal meer dan 315 miljoen pageviews. Niet eerder wisten de SBS-sites zoveel mensen te bereiken volgens SBS.
Eric van Stade, Algemeen Directeur SBS: “Opnieuw hebben we onszelf flink weten te verbeteren en kijken we terug op het beste jaar ooit. Door onze portfolio van drie verschillende zenders zijn we wederom in staat geweest te groeien en exact dat is ook de ambitie voor 2010. SBS staat er in alle opzichten fantastisch voor en dat is een ongekende prestatie gezien het economische klimaat in 2009.”
Hieronder een uitgebreid verslag per zender volgens SBS.
SBS 6: De familiezender van Nederland wist haarzelf opnieuw flink te verbeteren. Waar vorig jaar een recordmarktaandeel van 13,6% werd geschreven, komt het jaargemiddelde van SBS 6 in 2009 uit op 14,2%. Het grote amusement, zoals Popstars, Het Beste Idee van Nederland, Holland’s Got Talent, De Nieuwe Uri Geller, Hole in the Wall en K2 zoekt K2, zorgde voor torenhoge kijkcijfers. Tijdens de start van de najaarsprogrammering in augustus wist SBS 6 haar hoogste maandgemiddelde ooit te behalen met maar liefst 16,7% gevolgd door september met 15,4%. Bijzonder is dat de zender over alle tijdvakken (vooravond, prime time en late night) beter scoorde dan vorig jaar. Ook de dagelijkse vaste waardes Hart van Nederland en Shownieuws wisten in 2009 gemiddeld meer kijkers te trekken.
NET 5: De vrouwelijke zender NET 5 was opnieuw succesvol met de introductie van de Nederlandse dramaseries Verborgen Gebreken en Floor Faber. Samen met de eveneens succesvolle series De co-assistent en S1ngle en vanzelfsprekend de buitenlandse hitseries Grey’s Anatomy, Desperate Housewives, Ghost Whisperer heeft NET 5 ook voor 2010 een indrukwekkend seriepakket klaarliggen. Ook Grenzeloos Verliefd en Ruby Wax zorgden voor hoge kijkcijfers en keren dit jaar terug. Met de komst van Renate Verbaan en nieuwe woonprogramma’s in de vooravond gaat NET 5 met veel vertrouwen het nieuwe jaar in.
Veronica: 2009 Was het jaar voor de tv-talenten Johhny de Mol en Lauren Verster. Johnny was zeer succesvol met zijn zeer goed ontvangen serie Down met Johnny en natuurlijk Waar is de Mol? en sleepte zelfs een nominatie voor de Televizier Talent Award binnen. Lauren maakte veel indruk met haar reportageprogramma Lauren Verslaat dat voorjaar 2010 terug zal keren. De komst van Beau van Erven Dorens naar SBS luidde voor Veronica de start van het nieuwe CQC in. Het programma dat nieuws op een andere en humoristische wijze bespreekt, is ook dit voorjaar te zien. De crimeseries, autoprogramma’s en vele topfilms waren ook in 2009 weer zeer veel succesvol voor de mannelijke zender.
Online: Op gebied van online heeft SBS grote stappen gezet in 2009. De introductie van het video-on-demand platform veamer.nl, de vernieuwde sites shownieuws.tv, hartvannederland.nl, pietsweer.nl en peterrdevries.nl zorgden ervoor dat SBS in november op de 14e plaats in de STIR-ranking binnenkwam met bijna 3 miljoen unieke bezoekers per maand, zo meldt SBS. Ook programmagemist.nl groeit met reuzensprongen en weet steeds meer unieke bezoekers te bereiken.
Alle genoemde marktaandelen zijn gemeten in de doelgroep 20-49 jaar tenzij anders aangegeven. Bovengenoemde maandcijfers zijn afgerond op 1 decimaal (waardoor het groepstotaal kan afwijken) en zijn inclusief uitgesteld kijken, m.u.v. van de laatste 7 dagen van de maand. [Radiowereld.NL]