Zendercoordinator van Radio 3FM over luistercijfers

Enkele jaren geleden maakte zendercoordinator van Radio 3FM, Paul van der Lugt, zich nog buitengewoon druk als de luistercijfers van zijn zender waren gezakt en die van commerciele stations als Sky Radio, Radio 538 etc. waren gestegen. Of omgekeerd, want dat kwam ook voor.”Die emotie daarover is nu een gepasseerd station. We trekken onze eigen lijn. Wij willen proberen om goede radio te maken. Daar zijn wij als publieke omroep Voor ingehuurd.”

Horen we daareen zekere berusting in de stem van de man die er destijds een gewoonte van maakte om toch minder complimenteuze; woorden richting de commerciele stations te sturen? Berusting is het absoluut niet”, reageert Van der Lugt als door een wesp gestoken.

“Onze vechtlust is niet tegen Radio 10 Gold, Sky Radio of Radio 538 gericht. Nee, wij kijken naar onszelf. Wat vinden wij, wat Radio 3FM moet zijn. Geloof in eigen kracht, in eigen kunnen. Daar gaat het om.” En daarom houdt Radio 3FM zich in januari tien dagen lang bezig met de Week van de Nederlandsepopmuziek. Op de verschillende festivals in den lande – van Zeeland tot Groningen zullen opnamen worden gemaakt. Niet alleen van overbekende groepen als Blöf. Van der Lugt wil in de regio ook andere, nog onbekende, groepen,laten optreden, Een jaar geleden nog wilde Van der Lugt elke maand onmiddellijk na de publicatie weten hoe de luistercijfers van zijn zender zich verhielden tot die van de commerciele concurrentie. Een soort maandelijkse wedstrijd van winnaars en verliezers. Van die mateloze drang zijn de scherpe kantjes duidelijk af.

“Nu vergeet ik er zelfs nog wel eens naar te informeren. Het heeft niet meer mijn optimale aandacht, zonder dat ik achterover ga hangen. “Ik durf gerust te zeggen, dat we de afgelopen tijd veel beter zijn geworden. We maken programma’s. Met nadruk op het woord programma’s. Die worden bij ons dus niet op een routineuze manier gemaakt. Wij zijn een onafhankelijk kanaal, dat de jongeren op een goede manier bedient. Onze dj’s komen goed beslagen ten *ij’s. Ik durf te stellen, dat dat voor iedereen geldt die hier werkt. Noem Radio 3FM maar gerust The Art of Radio.” Radio 3FM wil zich nog meer dan nu gaan bezighouden ‘ met zaken, waarvoor de commerciele stations (doorgaans) geen belangstelling hebben: bijvoorbeeld vernieuwende muziek, draaien(A.C)