UPC – De digitale ondergang

Mensen die voor werk of gewoon voor de fun zich bezighouden met aandelenhandel weten het al maanden. Het gaat zeer slecht met UPC. Een jaar geleden nog een bedrijf waarvan het aandeel zeer sterk verhandeld werd en als betrouwbaar werd bevonden met een bedrag van 80 euro per aandeel. Nu 18 maanden later is het aandeel nog geen eurootje meer waard en wordt het aandeel geschreven met eurocentjes.

De eerste pessimisten waren er al in de glorietijd van UPC. Men vond dat het bedrijf teveel overnam en te groot wilde worden. Om dit te kunnen doen moest veel geld geleend worden. Geld lenen kost rentegelden en die moeten extra verdiend worden. UPC gokte op een snelle digitalisering van de Nederlandse televisiemarkt. Een verkeerde keus. Nederlanders zijn gierig en daar komt de overwegend Engels/Amerikaanse top van UPC nu snel achter.

Als Nederlanders de publieke en commercieele omroepen maar kunnen zien vinden ze het goed en willen zo min mogelijk eurootjes ervoor betalen. En juist die eurootjes heeft UPC heel erg hard nodig om de rentegelden te kunnen betalen. Deze week werd duidelijk hoe erg het er met UPC voorstaat. Meer dan 75 % van alle inkomsten moeten worden gebruikt om alleen maar rentegelden te moeten betalen. Men lost dus hiermee geen eurootje van de huidige schuld af. Van de rest kan nog niet eens de loonskosten van het personeel betaald worden. UPC heeft volgens eigen zeggen nog een jaar lang cash flow maar dat is dan ook alles. Niemand zal in de toekomst nog willen investeren in het bedrijf waarvan de schuldenlast alleen maar hoger wordt en niet lager kan worden.

Hoe is het zover kunnen komen ? Nederland is een zeer bekabeld gebied en was daarom voor UPC van zeer groot belang. UPC heeft een fout gemaakt door de Nederlandse mentaliteit verkeerd in te schatten. Nederlanders zijn gierig en willen voor een dubbeltje op de eerste rang zitten. Nu al zonder de invoering van UPC Digital Diensten zit men al te zeuren dat de maandelijkse kosten voor doorgifte van TV zenders via de UPC kabel te duur is. Steeds meer Nederlanders kiezen ervoor om de kabeldoorgifte van TV zenders te staken en als vervanging daarvoor te kiezen voor schotelontvangst.

Meer zenders kunnen er gratis via de schotel ontvangen worden en de eenmalige kosten zijn nog geen 1000 gulden. En juist tegen dit licht is een meerbesteding van 40 euro per maand per aansluiting waar UPC de komende jaren in geloof een utopie. UPC leeft voort door goede slimme boekhouders welke alle trukjes uit de kast halen om het bedrijf draaiende te houden en leeft niet voort door een duidelijke goed ingeschatte toekomstvisie.

Ik weet het al. Ik heb de schotel al gehaald bij de satellietzaak. Morgen gaat hij op het dak en wordt hij aangesloten. Volgens de satelliet zaak kan ik nu kiezen uit meer dan 365 zenders. Wel een verschil met de 34 zenders waar ik het nu mee moet doen en waar een aantal oude grijze heren in een programmaraad voor mij beslissen dat ik niet meer naar Eurosport mag kijken omdat de Franse muziekzender Muzzik op de kabel moet. En ja met die schotel hoef ik niet meer te betalen voor die digitale diensten waarmee UPC de komende maanden gaat komen.

Het zit standaard al in die satellietontvanger die ik nu zelf koop. Natuurlijk niet het emailen maar je daarvoor heb ik deze computer al en voor kabelinternet heeft de PTT een zeer betaalbaar alternatief. En films bestellen via een decoder, Nou als ik een film wil zien kan ik nu op 365 zenders terecht. Voor elke dag een andere zender. En het lijkt me sterk dat op al die 365 geen goede film te vinden zou zijn.

En weet je wat nu het leukste is. Ik heb mijn vakantie voor volgend jaar al geboekt. Het wordt Hawaii. Niet dat ik zo goede baan heb maar ik heb een reeele kijk op mijn toekomstvisie. Als iedereen volgend jaar plotseling geconfronteerd wordt met het feit dat UPC failliet is en er op een middag plotseling alleen maar zwart beeld te zien is op de tv zenders dan zit ik nog lekker te kijken naar RTL 4. En juist daar zit dat reisje voor mij in naar Hawaii. Ten eerste heb ik nu meer kans bij al die belspelletjes op tv als meer dan de helft van Nederland plotseling verstoken is van tv. En ten tweede woon ik in een buurt waar veel huisvrouwen wonen die niet zonder “the bold and the beautifull” en “Goede Tijden Slechte Tijden” kunnen leven. Ik heb besloten dat ik ’s avonds mijn huiskamer gaat verkopen als een soort bioscoop. Dat levert me per persoon meer op dan een aandeel UPC heb ik even vlug op de zakjappener berekent.

Geef nu toch zelf toe, mijn toekomstvisie is toch veel reeeler dan die van UPC.

Jarco Kriek
meastro@tvgmedia.nl.com