Met het publiceren van de NMO luistercijfers over februari is voor de tweede maand op een rij een goede vergelijking te maken met dezelfde periode een jaar geleden. Welke stations winnen en welke stations verliezen?

Qmusic blijft de onbetwiste marktleider bij de voor adverteerders belangrijkste doelgroep 20-49 jaar. Het station scoort hier een marktaandeel van 21,4%, 0,9%-punt meer dan in januari 2023. Radio 538 is de grote winnaar en klimt met maar liefst 3,5%-punt naar 14,1% marktaandeel. De aanpassingen bij het station, waaronder de terugkeer van Edwin Evers, heeft het station duidelijk geen windeieren gelegd.
Joe scoorde in februari een marktaandeel van 5,0% bij de doelgroep 20-49 jaar, een uitstekende start voor het station dat pas begin september landelijk op FM ging uitzenden, al profiteert Joe er wel van dat ze uitzenden op het oude kavel van Radio 10. En het effect van die nieuwe concurrent is ook duidelijk te zien in de cijfers van Radio 10. In februari van dit jaar was het station goed voor 11,9%, 3,7%-punt lager dan een jaar eerder.
Ook NPO Radio 1 levert flink in ten opzichte van een jaar geleden. Radio Veronica is zelfs uit de top 10 gevallen en was in februari kleiner dan zusterstation Slam, dat alleen in de Randstad nog op FM te ontvangen is.
13+
Kijkend naar de cijfers 13+, dan blijft NPO Radio 2 de touwtjes stevig in handen houden. Met 14,7% marktaandeel in januari 2024 groeit het station zelfs ten opzichte van een jaar geleden. Qmusic volgt daarachter.
Flinke winst is er ook hier voor Radio 538. Het station wint ten opzichte van een jaar geleden 1,6%-punt en was in februari van dit jaar goed voor 9,2% marktaandeel. Ook 100% NL groeit ten opzichte van een jaar geleden.
Flink verlies is er voor Radio 10, waar 1,6%-punt marktaandeel verdween in een jaar tijd. NPO Radio 1 ziet zelfs 1,7%-punt verdampen. [RadioWereld.NL]
Eén reactie
Informatief, maar er hadden wel meer zenders in de tabel mogen staan. Het lijkt me niet compleet.