NPO Radio 2 was in week 39 de best beluisterde radiozender van Nederland met een marktaandeel van 12,3%. Dit blijkt uit de nieuwe cijfers van het NMO Luisteronderzoek. Qmusic staat deze meting tweede met 11,7%, gevolgd door Radio 538 op de derde plaats met 9,6%.
NPO Radio 2 blijft marktleider, maar verliest wel terrein en ziet Qmusic weer wat dichterbij komen. Daarnaast heeft Qmusic met ruim 4 miljoen luisteraars nog altijd het hoogste weekbereik. Radio 538 zakt weer wat terug, maar blijft de derde zender van Nederland.
NPO Radio 1 ziet de winst van week 38 weer als sneeuw voor de zon verdwijnen, net als Radio 10, die de winst van de 80s Top 810 weer kwijt is. Hierdoor klimt concurrent Joe weer wat omhoog.
Opvallend is dat NPO Radio 5 juist een flinke stijging noteert na afloop van de Evergreen Week van de Jaren 70.
100% NL verliest marktaandeel is de tweede volle week van Rob van Someren in de middag, terwijl ook Radio Veronica niet echt wil groeien. Winst is er daarentegen wel voor zusterstation Slam.
MediaCell+
De luistercijfers worden gemeten met de MediaCell+ app van onderzoeksbureau Ipsos, waarbij het werkelijke luistergedrag gemeten wordt in plaats van dat er naderhand op basis van herinnering gerapporteerd wordt, zoals tot 2023 bij de dagboekmethode nog gebeurde.
In het NMO Luisteronderzoek participeren ruim 80 radiozenders. De meetweek loopt van maandag tot en met zondag van 06:00 tot 24:00 uur in de doelgroep 13+. [RadioWereld.NL]
Luistercijfers in week 39