NPO Radio 2 was in week 33 van 2025 de best beluisterde radiozender van Nederland met een marktaandeel van 11,7%. Dit blijkt uit de nieuwe cijfers van het NMO Luisteronderzoek. Qmusic staat deze meting tweede met 11,2%, gevolgd door NPO Radio 5 op de derde plaats met 8,4%.
De vakanties zorgen ervoor dat het luistergedrag van veel Nederlanders nog altijd anders is dan normaal. Qmusic wint bijna een procentpunt dankzij de Top 500 van de Zomer, maar blijft op de tweede plaats steken achter NPO Radio 2. Wel blijft Q bereikleider met ruim 3,9 miljoen luisteraars.
Radio 538 herstelt opnieuw en staat nu weer vierde pal achter NPO Radio 5. Zowel NPO Radio 1 als Sky Radio zien het marktaandeel flink dalen, terwijl Radio Veronica, na een flinke daling in week 32, en 100% NL weer een plus noteren. Ook de extra zenders van Radio 10 doen het goed.
Minstens 14 respondenten
Radiozenders worden in onderstaande tabel alleen getoond als ze in de gekozen periode, doelgroep of het tijdvak door minstens 14 respondenten zijn beluisterd. Dit is nodig om betrouwbare cijfers te kunnen geven, met een betrouwbaarheid van 95 procent. Zijn het er minder dan 14, dan wordt de zender niet getoond. Daardoor kan het gebeuren dat een zender de ene week wel zichtbaar is in de luistercijfers, en de andere week niet.
Korte luistertrajecten
Sinds week 15 (2025) worden ook korte luistertrajecten van één en twee minuten op basis van encoding meegenomen in het luisteronderzoek. Voor de meeste stations betekent dit een stijging van het weekbereik en een lichte daling van de gemiddelde luistertijd ten opzichte van de oude methode. Een analyse van de effecten per radiozender is hier te vinden.
En sinds maart publiceert NMO in de luistercijfers de gemiddelde luistertijd per week van de zenders. Voorheen was dit de gemiddelde luistertijd per dag.
MediaCell+
De luistercijfers worden gemeten met de MediaCell+ app van onderzoeksbureau Ipsos, waarbij het werkelijke luistergedrag gemeten wordt in plaats van dat er naderhand op basis van herinnering gerapporteerd wordt, zoals tot 2023 bij de dagboekmethode nog gebeurde.
In het NMO Luisteronderzoek participeren ruim 80 radiozenders. De meetweek loopt van maandag tot en met zondag van 06:00 tot 24:00 uur in de doelgroep 13+. [RadioWereld.NL]